خواص بینظیر رزماری برای مراقبت از پوست و مو+ طریقه مصرف

رزماری یک گیاه محبوب است که طعم و بافت غذا را بهبود می‎بخشد، اما نمی‎توان فواید بسیار این گیاه برای مو را نادیده گرفت. برگ‎ها و اسانس این گیاه را می‎توان به روتین مراقبت از مو اضافه کرد تا از سلامت پوست سر و موهای خود اطمینان حاصل کنید. نام دیگر رزماری در کتب طبی سنتی، اکلیل الملک و یا اکلیل کوهی می باشد.

مهمترین خواص رزماری برای موهای شما

رزماری گردش خون را بهبود می‎بخشد. هنگامی که گردش خون در ناحیه پوست سر شما افزایش می‎یابد، فولیکول های مو تقویت شده و ریزش مو کاهش پیدا می‎کند. علاوه بر این، رزماری آلودگی و چربی اضافی را از بین می‎برد و ضخامت موهای شما را بهبود می‎بخشد.

مواد موثره

ترکیب اصلی آن رزمارینیک اسید است، اما حاوی ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین C، ساپونین‌هایی که خاصیت نرم کنندگی دارند و از تجمع چربی‌ها جلوگیری می‌کنند و آلکالوئید که مسئول تحریک فولیکول مو است، می‎باشد.

افزایش دهنده گردش خون، ضد عفونی کننده

رزماری به دلیل خواص ضد عفونی کننده و مقوی خود برای تقویت و تغذیه پوست سر بسیار مناسب است. این گیاه، گردش خون و خون رسانی به پوست سر را فعال می‎کند، فیبر مو و موهای شکننده و نازک را تقویت می‎کند و به لطف فعالیت ضد قارچی که دارد، درخشندگی، شادابی و انعطاف مو را به مو باز می‎گرداند.

قدرتمندترین گیاه کنترل کننده ریزش مو

مطالعات اخیر نشان داده است که آب رزماری می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌هایی را که در مو زندگی می‌کنند و تکثیر می‌شوند را کاهش دهد. بنابراین، هنگامی که ریزش مو به دلیل عفونت یا پوست سر ناسالم باشد، آب رزماری به یکی از بهترین راه حل ها تبدیل می‎شود، زیرا می تواند عفونت را بدون آسیب رساندن به مو از بین ببرد.

کمک به رشد مو

رزماری نه تنها ریزش مو را کاهش می دهد، بلکه بر اساس برخی شواهد علمی، این گیاه اعجاب انگیز، می‎تواند برای بافت عصبی نیز مفید باشد. این اعصاب پوست سر را جوان می‎کند و به نوبه خود رشد مو را افزایش می‎دهد. پوست سر را تغذیه می‎کند و باعث رشد موها می‎شود.

پیشگیری از سفیدی زودرس

یکی از خاصیت‎های خارق العاده رزماری، اثر تیره کنندگی مو است و از این رو، اگر به طور مرتب استفاده شود، می تواند از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند.

ضد شوره طبیعی

رزماری به دلیل خاصیت ضد قارچی که دارد، برای کمک به مقابله با شوره سر عالی است. این گیاه چربی اضافی سر را از بین می‎برد. بنابراین پوست سر تمیز این اطمینان را می‎دهد که شوره سر ایجاد نمی‎شود و موها سالم می‎مانند.

رزماری اگر در دوزهای پایین مصرف شود کاملا سالم است اما مصرف دوزهای بسیار بالا می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند اگرچه همین هم بسیار نادر است.

اما واتسون، بازیگر مشهور انگلیسی در مصاحبه خود افشا کرده بود که همیشه از روغن‎های طبیعی مانند رزماری، آرگان و روغن زیتون در روتین روزانه خود استفاده می‎کند و به دلیل پوست حساسی که دارد از محصولات دارای مواد شیمیایی دوری می‎کند.

استفاده اما واتسون از رزماری برای تقویت موهای خود

مصرف خوراکی رزماری چه خواصی دارد؟

این گیاه حاوی ترکیباتی به نام «کولین» است که چربی‌های کبد را کنترل می‌کند و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

به دفع صفرا کمک می‌کند و برای مقابله با گرفتگی عضلات دستگاه گوارش، نفخ و یبوست موثر عمل می‌کند.

حاوی خواص دیورتیکی (ادرارآوری) است و برای همین هم روی کلیه‌ها اثر می‌گذارد و از ابتلا به روماتیسم پیشگیری می‌کند.

رزماری نیز مانند آویشن خاصیت خلط‌‌ آوری دارد و جوشانده‌ی آن برای مقابله با عفونت‌های برونشیتی و درمان سرفه مؤثر است.

متخصصان مصرف آن را برای تسکین اعصاب، رفع بی‌خوابی و استرس نیز توصیه می‌کنند.

جالب است بدانید که یونانی‌های باستان از آن برای تقویت حافظه‌شان استفاده می‌کرده‌اند.

چگونه رزماری را به روتین مو خود اضافه کنیم؟

در ادامه چند راه برای استفاده از اسانس رزماری به عنوان یک ترمیم کننده و ضخیم کننده مو آورده شده است. برای شروع هر یک از این روش‎ها را یک تا دو بار در هفته امتحان کنید. در صورت تمایل می‎توانید بیشتر از آن استفاده کنید.

  1. استفاده از روغن و یا اسنشیال اویل رزماری

پرطرفدارترین روش استفاده از رزماری به‌صورت روغن‌ و یا اسنشیال اویل است. این گیاه با رایحه مطبوع و فواید فراوان خود، بدون شک یکی از بهترین اسنشیال اویل هایی است که می‎توانید استفاده کنید. رزماری سرشار از آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد که این به تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش غیرقابل کنترل مو تا حد زیادی کمک می‎کند.

پس از مخلوط کردن حدود 5 قطره اسنشیال اویل رزماری با یک قاشق چایخوری روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل)، پس از استحمام به طور یکنواخت روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست سرتان بماند.

اگر از روغن رزماری استفاده میکنید نیاز به مخلوط کردن آن با روغن های حامل نیست و میتوانید مستقیما روی پوست و موی خود استفاده کنید.

  1. افزودن رزماری به شامپو

افزودن روغن رزماری به شامپو به افزایش خاصیت پاک کنندگی آن کمک می‎کند. حدود 5-8 قطره روغن آن را به شامپو خود اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. رزماری از آنجایی که مانند روغن گیاهان دیگر حاوی چربی زیادی نیست، افزودن آن به شامپو باعث چربی مضاعف نمی‎شود.

همچنین شما می‎توانید از شامپوهای گیاهی که خود حاوی رزماری هستند استفاده کنید.

شامپوهای گیاهی آسارا که با فرمولاسیون متخصصین طب سنتی و بهره‌گیری از تجارب پزشکان و اساتید مجرب تهیه شده است، حاوی عصاره گیاهان دارویی و شفابخشی مانند رزماری، سدر، بابونه، کتیرا و حنا می‎باشد. این شامپوها شامل سه گانه مخصوص موهای چرب، خشک و موهای معمولی می‎باشد که به طور کلی از نظر خواص تقویت کننده یا پاک کنندگی تفاوتی با هم ندارند و فقط در مقدار نرم کنندگی با یکدیگر فرق می‌‎کنند. به طور مثال در شامپو مخصوص موهای چرب نرم کننده کمتری نسبت به دو شامپوی دیگر وجود دارد.

شامپوهای تقویت کننده و ضد ریزش مو گیاهی آسارا برای موهای چرب، خشک و معمولی

 

  1. شامپوی خانگی دلخواه خود را بسازید.

دستور العمل‎های آنلاین زیادی برای تهیه شامپو خانگی وجود دارد. این ها ممکن است مخلوطی از جوش شیرین، روغن نارگیل، اسانس‎ها و احتمالا روغن‎های دیگر را در خود جای دهد. همچنین می‌توانید اسنشیال اویل مورد علاقه خود را برای مزایای سلامتی و زیبایی که دارند، به آن اضافه کنید.

  1. چای رزماری برای شستشو

می‎توان با دم کردن چای رزماری و استفاده از آن در آخرین مرحله شستشوی مو از فواید ضد التهابی آن بهره برد. علاوه بر این، دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به تسکین پوست سر کمک می‎کند.

طرزتهیه اسپری رزماری برای مو

چند قاشق چایخوری رزماری به یک یا دو فنجان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد. بعد از حدود 3 الی 5 دقیقه حرارت را کم کنید. پس از اتمام، صبر کنید تا خنک شود. ای جوشانده باقیمانده به دو روش میتوانید استفاده کنید:

1- روش اول: جوشانده باقی مانده را خوب صاف کنید تا نرمه های گیاه از آن گرفته شود و داخل اسپری گیر نکند. پس از سرد شدن، آن را داخل بطری اسپری بریزید و هر زمان خواستید آن را بر روی موها اسپری کنید.

2- روش دوم: قبل از بیرون آمدن از حمام، برای شستشوی موی خود استفاده کنید. اگر از این شیوه استفاده میکنید سعی کنید مقدار بیشتری رزماری را بجوشانید تا جوشانده بیشتری داشته باشید.

  1. نوشیدن چای رزماری

ساده ترین روش برای استفاده از رزماری در روتین خود، نوشیدن چای رزماری است. این گیاه، سرشار از اسید اورسولیک است که به افزایش گردش خون در سطح پوست سر کمک می‎کند. و حتی نوشیدن آن باعث درخشندگی و سلامت مو می‎شود.

رزماری برای کدام نوع موها مناسب است؟

روغن رزماری برای انواع موها مناسب است، اما به خصوص برای موهای روغنی و خشک مفید است. رزماری به عنوان یک عصاره گیاهی با خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و ضد شوره استفاده می شود و می تواند به بهبود سلامتی پوست سر و موها کمک کند. همچنین، استفاده از رزماری می تواند به تقویت موها، حفظ رطوبت آنها، جلوگیری از شکنندگی موها و حفظ رنگ طبیعی موها کمک کند. بنابراین، اگر موهای شما خشک و روغنی هستند، استفاده از روغن رزماری می تواند برای آنها مفید باشد.

نتیجه استفاده از رزماری بعد از چند وقت بر روی موها مشخص می شود؟

پس از دو هفته نتایج تقویتی رزماری مشخص می شود. در صورت استفاده مداوم، بعد از سه ماه استفاده از رزماری، بهبود قابل توجهی در میزان رشد و حالت موها مشاهده خواهید کرد. بعد از مصرف رزماری، چنانچه از شامپو آسارا برای شستشوی موهای خود، استفاده کنید نتیجه سریعتر و بهتری از خواص رزماری خواهید گرفت.

بنابراین، بهترین روش برای دیدن نتایج، استفاده مداوم و منظم از رزماری و توجه به نحوه استفاده صحیح آن است.

در ضمن میزان اثرگذاری به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل میزان رویش مو، شدت ریزش مو، وضعیت پوست سر و نوع محصول مصرفی می‌شود.

پیش از استفاده از روغن رزماری به این نکات توجه کنید:

از ورود اسانس به چشم خودداری کنید. در صورت تماس، سریعاً چشمان خود را با آب سرد بشویید.

همچنین مراقب باشید که بیش از حد روغن رزماری را به پوست سر خود نمالید. اسانس آن برای تحریک پوست شناخته شده است و ممکن است باعث ناراحتی شود، اما هیچ خطری برای سلامتی ندارد. برای جلوگیری از تحریک پوست، قبل از استفاده روغن را با روغن حامل یا محصول دیگری رقیق کنید.

رزماری توسط بسیاری از افراد برای رشد مو استفاده شده است و نتایج موفقیت آمیزی را به ارمغان آورده است. علم و تجربیات شخصی هر دو قویا نشان می‌دهند که این گیاه در برابر ریزش مو، به ویژه مواردی که مربوط به طاسی مردانه یا زنانه است، محافظت می‌کند.

رزماری یک درمان ساده است که می توانید در خانه از آن با روش‏‎هایی که گفته شد استفاده کنید و حتی می‎تواند با محصولات تجاری قابل رقابت باشد. علاوه بر این، زمانی که به درستی استفاده شود کاملا ایمن است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

طرز تهیه و مصرف رزماری برای مو

عوارض

تا کنون گزارش خاصی مبنی بر اینکه این گیاه اثرات سوئی داشته باشد گزارش نشده اما مصرف خوراکی آن در دوز بالا ممکن است اختلالات ذیل را به همراه داشته باشد که البته این موارد هم بسیار نادر می باشد:

استفراغ
اسپاسم
بیهوشی
ورم ریه (جمع شدن آب در ریه)
مصرف این گیاه، به زنان باردار توصیه نمی شود.

تداخلات دارویی

این گیاه ممکن است بر روی برخی داروهای اثر بگذارد:
داروهای ضد انعقاد: مانند وارفارین، آسپیرین و کلوپیدوگرل.
قرص های مربوط به فشار خون بالا: لیزینوپریل، مونوپریل، کاپوتن و اِنالاپریل.
دیورتیک ها: برای افزایش ادرار شامل هیدروکلروتیازید و فوروزماید.
لیتیوم: برای درمان عوارض افسردگی مصرف می شود. این گیاه می تواند به عنوان یک دیورتیک عمل کند و باعث می شود لیتیوم به سطح سمی در بدن برسد.

ترجمه: سارا رضایی

منابع:

healthline

healthshots

redenhair

خلاصه مقاله:

مهمترین خواص رزماری برای مو چیست؟

رزماری در تقویت رشد مو، رفع ریزش و شوره سر و همچنین درمان قارچ های پوستی نقش بسیار موثری دارد.

یک روش مصرف راحت رزماری که خواص آن از بین نرود!

روش های مصرف مختلفی را در این مقاله ذکر کردیم. اما راحت ترین روش، استفاده از شامپو ضد ریزش آسارا میباشد چون عصاره غلیظ و خالص رزماری در آن استفاده شده است.

این پست دارای 4 دیدگاه است

  1. یلدا

    من از گیاه رز ماری به صورت جوشانده و اسپری استفاده کردم بعد از ۳ ماه به ریزش موی شدید مبتلا شدم و نصف موهامو از دست دادم،و الان ۲ ماه هست که تحت درمان پزشک هستم و نه قرص و امپول و محلول جوابگوی ریزش من نیست و همچنان با همان شدت در حال ریزش هست،خواهش میکنم اگر راه کاری دارید به من بگید که چی کار کنم 😭

    1. امیررضا جلالی

      سلام وقت بخیر
      چنین چیزی امکانپذیر نیست!
      نمیشه بعد از سه ماه ریزش مو رو به استفاده از گیاه ارتباط بدیم.
      قطعا شما مشکل داخلی مثل غلظت خون، یبوست و … دارید.
      پیشنهاد میکنم با یک پزشک طب سنتی در ارتباط باشید تا وضعیت جسمانیتون برطرف بشه. میتونید روش های رفع ریزش مو رو مطالعه بفرمایید.

  2. احسان

    روی شامپو نوشته است «سی‌گیاه» اما در سایت فقط به چند مورد از گیاهان اشاره کرده‌اید!!!

    1. مدیر

      با سلام خدمت شما دوست بزرگوار
      ذکر اسامی همهٔ گیاهان استفاده‌شده در محصولات آسارا، یعنی بیان بخشی از فرمولاسیون محصولات. و این از محرمانه‌های هر تولیدکننده‌ای است. از این رو، فقط از برخی گیاهانی که بسیار معروفند نام برد‌ه‌ایم. البته روی شامپو هم «سی‌گیاه» نوشته نشده!
      از توجه شما سپاسگراریم.

دیدگاهتان را بنویسید