در مقالات قبل، میوه های دارای آنتی اکسیدان و غذاهای جوان کننده پوست رو بررسی کردیم و توضیحات کامل رو دربارشون دادم. حالا بریم سراغ سبزی های ضد چروک پوست و جوان کننده. توضیحاتی که براتون گذاشتم خیلی کامل و جالبه حتما با دقت مطالعه کنید.

سبزی ها را بهتر است به صورت خام مصرف کرد پختن سبزیجات به مواد غذایی موجود در آنها آسیب میرساند و سبب تاثیر کمتر آنها میشود.

متخصصین تغذیه توصیه مینمایند که بزرگسالان باید هر روز ۸ تا ۱۰ سرو میوه و سبزیجات داشته باشند. هر سرو معادل است با یک فنجان (۷۰-۳۰) گرم سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ یا اسفناج یا نصف فنجان (۷۵-۵۰ گرم) از سایر سبزیجات مانند لوبیا سبز، نخود، فلفل دلمه ای هویج یا کلم بروکسل.

گنجاندن ۴ سرو میوه و سبزیجات به برنامه غذایی در روز کاری آسان است. یک سالاد معمولاً حاوی ۲ فنجان (۱۱۰) گرم) کاهو و نیم فنجان (۷۵-۵۰ گرم سبزیجات است که ۳ سرو میباشد.

جهت بدست آوردن مقادیر زیادی از مواد مغذی مقابله کننده با چین و چروک ۴ سرو یا بیشتر سبزیجات باید در روز مصرف شود.

۷ سبزی ضد چروک و جوان کننده (دارای آنتی اکسیدان)

فلفل دلمه ای Bell Peper

بهترین فلفل دلمه ای مقابله کننده با چین و چروک نوع قرمز شیرین میباشد.

فلفل دلمه ای یکی از بهترین مواد غذایی جوان کننده پوست

اگر به رنگهای ،سبز ،قرمز، زرد با نارنجی هم که باشد اثرات مهمی بر روی پوست دارد. منابع غنی از ویتامین میباشند که انرا یک سبزی با خاصیت دو منظوره مقابله در برابر چین و چروکها مینماید.

از یکسو ویتامین که در چربی محلول است به رادیکالهای آزاد بخش چربی سلولها حمله کرده و آنها را بی اثر میکند از سوی دیگر ویتامین ث نیز که در آب محلول است. والایکالهای آزاد بخش ابی سلولها را بی اثر میکند. در نتیجه به طور دوجانبه رادیکالهای آزاد را که سبب تخریب و تضعیف کلاژن میشوند مورد حمله قرار داده و باعث حفظ قوام پوست و پیشگیری از ایجاد چین و چروک می گردد.

از انجایی که رادیکالهای آزاد نقش عمده ای در تشکیل کلسترول در شریانها دارند و می توانند منجر به آسیب سلولهای عصبی و عروق شوند، لذا فراوانی آنتی اکسیدانهای فلفل دلمه ای سبب بهبود و سلامت عروق خونرسان به پوست شده که در نتیجه آن مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست رسیده و پوست جوان و شاداب خواهد ماند.

فلفل دلمه ای قرمز رنگ همانند گوجه فرنگی دارای لیکوین است که علیه رادیکالهای آزاد عمل مینماید. همچنین حاوی لوتئین و Zeaxanthin آنتی اکسیدانهایی که سبب جوانی، طراوت و روشنی پوست میشوند نیز میباشد.

فلفل دلمه ای علاوه بر حالت تردی که دارد حاوی مقادیر زیادی میباشد که سلولهای پوست را هیدراته کرده و کمک میکند تا آنها به طور مناسبی عمل نمایند. سلولهای پوستی کم آب کمتر میتوانند پس از آسیبهای پوستی ترمیم شوند. برای مقابله با چین و چروکها این فلفلهای ترد را باید به رژیم غذایی روزانه اضافه کرد. برای این منظور تکه های کوچک آن را میتوان به سالادها سوپ ها،پاستا خوراک لوبیا، انواع خوراکهای گوشت و مرغ مایع ماکارونی و دیس سبزیجات اضافه نمود و میل کرد.

در کنار مصرف سبزیجات و غذاهای سالم قطعا یک محصول آبرسان و ترمیم کننده میتواند نقش بزرگی در رفع چین و چروک پوست شما ایفا کند.

کرم آبرسان آسارا که از عصاره جوانه گندم قدرت گرفته است، حاوی ترکیبات بسیار ملایم و زودجذب میباشد و نسبت به محصولات مشابه قدرت جذب دوبرابری دارد.

برای مشاهده اطلاعات کامل محصول و خرید آن، روی عکس کلیک کنید

کرم آبرسان آسارا با عصاره جوانه گندم رطوبت رسان قوی و جوان کننده پوست

کلم بروکسل (فندوقی) Brussels Sprout

علیرغم اندازه کوچکی که دارد حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای آنتی اکسیدان میباشد که رادیکالهای آزاد را غیر فعال نموده و آسیب به کلاژن را نیز کاهش داده و در نتیجه از ایجاد چین و چروک میکاهد. تمامی گیاهان خانواده کلم دارای مواد مغذی گیاهی phytonutrient هستند که قادر به غیر فعال نمودن رادیکالهای آزاد میباشند. محققین به این نتیجه رسیده اند که خوردن این نوع گیاهان به طور مکرر (۳) تا ۵ بار در هفته خطر سرطان پروستات کولورکتال و ریه را کاهش میدهد.

خواص آنتی اکسیدانی کلم بروکسل

کلم بروکلی حاوی مقادیر فراوانی ویتامین آ و بتاکاروتن میباشد. آنتی اکسیدانهای محلول در چربی که نقش مهمی در ترمی و درخشان شدن پوست دارند همچنین حاوی حدود ۱۶۰ درصد نیاز توصیه شده روزانه یک فرد بزرگسال به ویتامین ث است.

بهترین طریقه مصرف کلم بروکلی جهت پیشگیری از ایجاد چین و چروک بخاریز نمودن خفیف آن میباشد.

این روش طبخ سبب حفظ بیشترین میزان ریز مغذیهای گیاهی و بیشترین میزان دسترسی به آنها میشود. این گیاه را میتوان در کنار مرغ در حین سرخ شدن جهت خوش عطر کردن و مقوی تر کردن آن قرار داد. کلم هایی که بدون استفاده از آفت کشها و علف کش ها کشت شده اند مقادیر بیشتری از ریز مغذی ها و آنتی اکسیدانها را دارند.

هویج Carrot

این سبزی حاوی بتاکاروتن بوده که در بدن تبدیل به ویتامین آ میشود. فقدان ویتامین آ، منجر به دید ضعیف به ویژه دید در شب میشود در یک فنجان (۱۳۰) گرم هویج ۶۸۵٪ مقدار توصیه شده روزانه ویتامین آ را پیدا خواهید نمود.

خواص جوان کننده هویج برای پوست

هر روز پوست در معرض تماس با عوامل محیطی مانند پرتو خورشید و سمومی است که میتوانند سبب تشکیل رادیکالهای آزاد شوند. این رادیکالهای آزاد به DNA، پروتئین ها و لیپیدها اسیب می رسانند. آنتی اکسیدانها از جمله کاروتنوئیدها از پوست در برابر این رادیکالهای آزاد محافظت مینمایند.

از سوی دیگر افزایش ویتامین آ نیز سبب ایجاد علایم مسمومیت مانند اختلالات کبدی اختلالات سیستم عصبی مرکزی و ناهنجاریهای جنینی در خانمهای باردار میشود.

مصرف روزانه ویتامین آ نباید بیش از ۱۰۰۰۰ واحد در روز باشد، اکثر مولتی ویتامین ها حداکثر ۵۰۰۰ واحد ویتامین آ دارند.

یک نکته احتیاطی برای افرادی که سیگار میکشند این است که این افراد نباید ویتامین آ را به شکل بتاکاروتن به مقادیر زیاد ۱۰۰۰۰ ۸۰۰۰ واحد مصرف کنند تحقیقات نشان داده است که ریسک ایجاد سرطان زبه در افراد سیگاری با مصرف بتاکاروتن افزایش می باید.

Garlic سیر

از خانواده زنبق (Lily) است که سایر اعضای این خانواده عبارتند از پیاز تره فرنگی و پیازچه

خواص جوان کننده سیر را بشناسید

سیر میتواند با ترکیبات موجود در خود آنزیمهای لیپواکسیژناز و سیکلواکسیژناز را مهار نموده و از ایجاد التهاب پیشگیری نماید. یک اونس سیر حاوی ۱۵٪ از میزان توصیه شده روزانه ویتامین ث مورد نیاز بزرگسالان میباشد.

سیر حاوی ماده ای موسوم به «ajoene» است که محققین دریافته اند این ماده میتواند جهت درمان سرطان پوست مفید باشد.

طی یک مطالعه منتشر شده در Archives of Dermatology گزارش شده است که مصرف موضعی ajoene به کوچک و محدود شدن سرطان پوست در تعداد زیادی از بیماران کمک کرده است یکی از فواید مصرف خوراکی ،سیر کمک به تقویت سیستم ایمنی میباشد

کلم کیل Kale

این گیاه دارای برگ سبز پهن با لبه هایی مجعد است که به عنوان یک غذای سالم مشهور است و حاوی آنتی اکسیدانهای فراوانی میباشد.

کاربرد بینظیر کلم کیل برای جوانسازی پوست

کلم منبع ویتامین آ است که ساختار پوست را تغییر داده و تشکیل عروق خونی و کلاژن را تحریک مینماید خوردن غذاهای غنی از ویتامین آ مانند کلم به پوست ظاهری جوان و شاداب بخشیده و به تمایز سلولی کمک میکند تا طی آن سلولهای قوی و مقاوم در برابر چین و چروک ایجاد شوند.

یک فنجان (۱۳۰) گرم از کلم پخته شده حاوی تقریبا ۱۹۲ نیاز توصیه شده روزانه به ویتامین آ میباشد. همچنین کلم منبع مناسبی از منگنز ویتامین ث و ویتامین کا است. منگنز برای فعال نمودن آنزیمی که امکان استفاده از ویتامین ث در بدن را فراهم می کند لازم است.

پیاز Onion

هرچند که پیاز سبب اشک ریزش از چشم میشود با بوی تندی دارد اما باعث زیبایی پوست نیز میشود.

پیاز تقویت کننده سیستم ایمنی در برابر رادیکالهای آزاد

پیاز حاوی ویتامین ث و Quercetin میباشد که انتی اکسیدانهای مهمی هستند که از پوست در برابر اسیب و ایجاد چین و چروک ناشی از رادیکالهای آزادی که به علت التهاب و نور خورشید در پوست ایجاد میشوند محافظت مینمایند.

مواد ضدالتهابی که در پیاز وجود دارند، عبارتند از ویتامین . Quercetin و ایزوتیوسیاناتها که از اسیب به کلاژن و سایر ساختارهای ممانعت به عمل میآورند.

یک فنجان (۱۶۰) (گرم پیاز حاوی ۲۰ نیاز توصیه شده روزانه یک فرد بزرگسال به کروم میباشد عنصری که نقش مهمی در مبارزه علیه اکنه دارد. باکتریها شایعترین عامل ایجاد اکنه هستند و کروم نیز به کاهش عفونتهای باکتریایی پوست کمک کرده و مانع ایجاد آکنه میشود قرار دادن این سبزیجات در مصارف روزانه به درخشان و زیبا شدن پوست کمک میکند

پیاز به رنگهای قهوهای سفید یا قرمز وجود دارد. تمام آنها فواید یکسان و مشابهی برای بدن و پوست در برابر باکتریها داشته و همانطور که پوست را از عفونتهای باکتریایی پاک میکنند بدن را نیز در برابر عفونتهای ویروسی و باکتریایی محافظت کرده و به تقویت سیستم ایمنی در برابر عوامل آسیب رسان کمک فراوانی میکنند.

اسفناج Spinach

تنها یک فنجان ۱۰۰) (گرم اسفناج پخته شده حاوی بیش از ۱۰۰۰ میزان توصیه شده روزانه ویتامین کا و حدود ۳۰۰ ویتامین آ میباشد علاوه بر این یک فنجان آن میتواند تا حدودی نیاز روزانه شما به منیزیم فولات منگنز و آهن را برطرف نماید.

خواص اسفناج برای بدن و پوست

بیش از دوازده نوع مختلف ترکیبات فلاوینوئید در اسفناج وجود دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل مینمایند. محققین عصاره مخصوص اسفناج را تهیه کرده اند که این عصاره ها در بسیاری از بررسیهای بالینی مورد استفاده قرار گرفته اند و مشخص شده است که میتوانند آسیب ناشی از رادیکالهای آزاد را که با پیری و سرطان ارتباط دارد کاهش دهد.

همچنین اسفناج حاوی مواد مغذی است که میتوانند با شرایطی که سبب ایجاد التهاب میشوند از جمله آسم آرتریت و چین و چروک مقابله نمایند ویتامینهای آوث که در اسفناج وجود دارند دارای ویژگیهای ضد التهابی هستند که از تشکیل رادیکالهای آزاد پیشگیری مینمایند.

آهن یکی از مهمترین مواد معدنی در بدن است. گلبولهای قرمز که اکسیژن را از ریه ها به بافتهای بدن میرسانند دارای هموگلوبین هستند که آهن ساختار اصلی آنرا تشکیل میدهد. علاوه بر این، هموگلوبین بخشی از سیستمهای آنزیمی کلیدی میباشد که انرژی تولید نموده و متابولیسم را پیش میبرد.

در صورت فقدان آهن، پوست نمی تواند ترمیم و به درستی خود را بازسازی نماید و نمیتواند کلاژن و الاستین کافی بسازد. اسفناج بهترین منبع آهن برای پوست است زیرا سایر منابع معروف مانند گوشت قرمز و جگر حاوی ترکیبات ایجاد کننده چین و چروک می باشند. در یک فنجان (۱۰۰) (گرم از اسفناج پخته شده، ۳۶٪ از مقدار آهن مورد نیاز روزانه یک فرد بزرگسال وجود دارد.

کرم گیاهی آبرسان آسارا

این پست دارای 18 دیدگاه است

  1. سلام مرسی بابت اطلاعات کامل و دقیقی که میدین،
    کاش درمورد استفاده موضعی از سبزیجات برای پوست هم مطالبی داشتید.

    1. امیررضا جلالی

      سلام و عرض ادب
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بود
      به مرور مطالب درباره خواص سبزیجات و همچنین ماسک های طبیعی که برای تقویت پوست مناسب هستند در سایت بارگذاری خواهد شد.
      البته توصیه میکنم مقالات قبلی رو هم مطالعه بفرمایید چون نکات زیادی در همین خصوص روی سایت آپلود شده
      موفق باشید

  2. حسین حیدری

    خیلی مطالب مفیدعالی بود.سپاس اگه میشه درباره ریه وسیستم تنفسی مطالبی بذارید ممنونم

    1. امیررضا جلالی

      ممنون از شما. وب سایت ما در حیطه پوست و مو فعالیت داره اما اگر امکانش فراهم شد حتما اینکارو انجام میدیم. موفق باشید

  3. قیداری

    طبق معمول اطلاعات بسیار خوب راجع به سبزیجات وآنتی اکسیدان اعلام فرمودید.
    ممنون

    1. امیررضا جلالی

      اگر نتیجه خوب و واقعی بخواید باید اینها رو به صورت دوره ای و مداوم در سبد غذاییتون قرار بدید. حداقل هفته ای دوبار از یک یا چندتا از این سبزیجات استفاده کنید.

  4. ناشناس

    من به صورت روزانه مقالات شما رو مطالعه میکنم. مطالب بسیار کاربردی و به دور از نکات همه جایی هست. موفق باشید

    1. امیررضا جلالی

      ممنون از نگاه پر مهرتون. باعث افتخاره که مطالب، مورد توجه مخاطبینمون واقع شده. پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید