خواص دارویی بابونه و کتیرا برای درمان مشکلات پوست و مو

بابونه و کتیرا دو تا از گیاهان درمانی زیبایی هستند که در افزایش زیبایی شما هم نقش زیادی دارند.

مهمترین خواص درمانی بابونه و کتیرا

بابونه(Chamaemelum nobile)

بابونه

عصاره بابونه با دفع مولکول های رادیکالی از آسیب سلولها و در نتیجه پیری آن ها جلوگیری می کند.

فلاونوئیدهای گل بابونه، اثر مرطوب و لطیف كنندگی دارند و از این رو در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد

همچنین ویتامین B5 موجود در بابونه قابلیت ارتجاعی موها را افزایش می دهد.

مهمترین خواص درمانی بابونه :

1 ـ خواص گوارشی: رفع سوء هاضمه ـ ضد اسپاسم گوارشی ـ تقویت معده ـ تقویت اشتها ـ ضد نفخ و بادشکن ـ رفع اسهال عصبی ، جلوگیری از زخم معده ـ کمک درمان مسمومیت های غذایی ـ کمک درمان زخم معده ـ درمان ورم کبد و طحال

فواید چای بابونه

بابونه با سیستم عصبی ما تعامل دارد. اثرات آرام بخش آن به مغز می‎رسد و باعث خواب آرام و بهود کیفیت آن می‎شود. همچنین مزیت دیگر چای بابونه این است که می‎تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد. شرایط قلبی عروقی و فشار خون یک مسئله مهم است و با افزایش سن احتمال آن بالا می‎رود. تحقیقات اثبات کرده است که مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی عروقی با مصرف فلاونوئید (ماده تشکیل دهنده بابونه) کاهش می یابد. بنابراین چای بابونه به این امر کمک می‎کند.

اگزما یا سایر تحریکات پوستی مانند سیاهی دور چشم یا جوش‎های صورت نیز با استفاده از این چای گیاهی کاهش می‎یابد. چای بابونه تاثیر بسیار خوبی در کاهش علائم سرما خوردگی مانند گلو درد نیز دارد. بابونه می‎تواند اثرات تسکین دهنده‎ای بر معده داشته باشد و زخم یا ناراحتی معده را تسکین می‎دهد.

2 ـ خواص مغزی بابونه: تقویت حافظه ـ تقویت اعصاب و مغز ـ آرام بخش ـ ضد میگرن ـ خواب آور ـ ضد اضطراب ـ ضد بیقراری ـ درمان سرگیجه ـ کمک درمان تشنج های عصبی و صرع

3 ـ خواص قلبی و عروقی: گشاد کننده عروق ـ کاهنده فشار خون ـ رقیق کننده خون ــ درمان کم خونی

4 ـ خواص پوستی : ضد التهاب پوستی که همانند کورتون ها عمل می کند ولی عوارض آن ها را ندارد ـ رفع و درمان اگزما ـ کمک درمان جوش غرور و آکنه ـ ضد ورم و قرمزی پوست ـ برطرف کننده زخم های جلدی ـ ترمیم سوختگی ـ (تقویت کننده پوست ـ تنگ کننده منافذ پوست ـ ضد عفونی کننده پوست ـ کنترل عفونت های پوستی)

کاربرد های بابونه برای پوست و مو

1. ضد التهاب و آرامش‌بخش: بابونه دارای خاصیت ضد التهابی و آرامش‌بخش است که می‌تواند به تسکین عوارض التهابی پوست سر کمک کند.

2. مرطوب کننده: بابونه می‌تواند به عنوان یک ماده مرطوب کننده برای موها عمل کند و کمک کند تا موها نرم و لطیف باقی بمانند. این ویژگی به ویژه برای موهای خشک و آسیب دیده مفید است.

3. تقویت موها: بابونه می‌تواند به تقویت ریشه‌های مو و بهبود سلامت موها کمک کند. این ویژگی می‌تواند به خصوص برای موهای نازک و شکننده مفید باشد.

4. تنظیم ترشح چربی: بابونه می‌تواند به تنظیم ترشح چربی پوست سر کمک کند. این موضوع ممکن است برای کنترل چربی زیاد موها و پیشگیری از موهای چرب و کاهش موخوره مفید باشد.

5. افزایش براقیت: بابونه موها براق و درخشان می کند.

اگر تصمیم دارید بابونه را برای موهای خود استفاده کنید، می‌توانید از شامپوهای حاوی عصاره این گیاه مثل شامپو آسارا به همراه روغن‌ این گیاه استفاده کنید.

کتیرا(Astraglus gssypinus)

کتیرا

کتیرا با ایجاد یک قشر بسیار نازک، شفاف و محافظ روی فیبر مو از موخوره جلوگیری می کند. کتیرا همچنین حاوی گلیسیرین بوده و با رطوبت رسانی عمیق به موهای آسیب دیده، از آن محافظت کرده و به موها استحکام، شادابی و لطافت می بخشد.

کتیرا به عنوان نرم‌کننده و تسکین دهنده در فرآورده‌های آرایشی ـ بهداشتی و به عنوان سوسپانسیون‌کننده و امولسیون کننده و به هم چسباننده در صنایع داروئی مورد مصرف قرار می‌گیرد . مصارف صنعتی کتیرا خیلی زیاد است.

موارد استعمال در پزشکی قدیم:

در طب گذشته کتیرا جهت مداوای سرفه، برطرف کردن گرفتگی و خشونت صدا توصیه شده است. افزون بر آن مالیدن آن بر روی مو مانع شقه شدن آن یا همان موخوره می‌دانستند.

پیشنهاد مطالعه: بررسی آثار فارماکولوژیک بابونه و کتیرا در شامپوهای گیاهی آسارا

در ساخت شامپوهای گیاهی آسارا از عصاره بابونه و کتیرا استفاده شده است. برای مشاهده خواص هر محصول روی عکس آن کلیک کنید:

شامپو گیاهی آسارا مخصوص موهای معمولی

برای موهای معمولی ☝

شامپو گیاهی آسارا مخصوص موهای چرب و نرم و نازک

برای موهای چرب ☝

شامپو گیاهی آسارا مخصوص موهای خشک

برای موهای خشک ☝

برای مشاهده تمام محصولات آسارا اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید