صابون سازی در منزل= درآمدزایی بالا و دعای خیر!

صابون سی‌گیاه قدیمی ترین صابون با کیفیت ایران و شروع تاریخچه صابون، شامپو و مواد شوینده

صابون سازی در منزل یکی از بهترین روش های درآمدزایی موفق است که مشتریان زیادی را در پی خواهد داشت. اما دانستن یک سری مقدمات قبل از شروع صابون سازی لازم است تا بهتر با این کار آشنا شوید.

صابون چیست

به عبارت ساده وقتی آب قلیایی به روغن ها اضافه شود یک واکنش شیمیایی به نام صابون سازی رخ می دهد درست همانطور که در مدرسه ابتدایی فوران آتشفشانی ناشی از ترکیب سرکه و جوش شیرین نشان دهنده واکنش شیمیایی است که در آن دو ماده با یکدیگر ترکیب می شوند و ماده کاملاً متفاوتی را می سازند.

فرایند صابون سازی نیز یک واکنش شیمیایی بین اسیدهای چرب (روغن ها، کره ها، چربی ها) با هیدروکسید سدیم یا (قلیاب) است که ماده جدیدی را ایجاد می‌کند.

مردم قرن هاست که صابون درست می کنند

کشاورزان تمامی قسمتهای بدن دام های خود را استفاده می کنند از جمله چربی تا با آن چیز هایی مانند شمع و صابون بسازند.

بعدها مناطق خاصی به دلیل داشتن روغن زیتون و صابون های روغن توت لورل معروف شدند. (توت لورل با نام علمی لائوروس نوبیلیس (Laurus nobilis) گیاهی خوشبو و همیشه سبز است که اصل آن از ناحیه مدیترانه است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می شود)

روش صابون سازی گذشتگان

مادربزرگ من عادت داشت به همراه مادر خود صابون درست کند.

بدین ترتیب که با به کارگیری هیدروکسید پتاسیم که خودش آن را پتاش میگفت، خاکستر را با کاه مخلوط و برای چند هفته بر روی آن آب جاری می کرد با این کار مایع به اندازه کافی قوی ای تولید می شد که وقتی آن را با چربی هایی که از قبل ذخیره کرده بودند ترکیب می کردند، واکنش مناسب نشان دهد و به این ترتیب صابون نرمی به دست می آمد که در یک قوطی حلبی قرار می دادند تا برای شستن ظروف لباس و حتی بدن از آن استفاده کنند.

با استفاده از همین اصول قدیمی همراه با یک روش مدرن به زودی این نوع دانش قدیمی را در آشپزخانه خود تجربه خواهید کرد.

مزایای صابون سازی در منزل

وقتی خودتان صابون را از ابتدا درست می کنید دقیقا می دانید چه موادی را در آن به کار برده اید.

صابون سازی در منزل

شما در مورد سلامت مواد لازم برای پوست شما و برای پوست کسانی که دوستشان دارید تصمیم میگیرید. هیچ مواد فرآوری شده یا مواد GRAS (که دولت آنها را تحت عنوان مواد شناخته شده بی خطر آورده و بنابراین نیازی به افزودن آنها در فهرست برچسب مواد وجود ندارد) وارد صابون شما نمی شود چرا که همه چیز در تسلط کامل شماست.

صابون های فروشگاهی اغلب دارای مواد مصنوعی هستند گرچه مواد اولیه سمی زیادی وجود دارد که من به آنها در اینجا اشاره نمی کنم، اما بیشتر آنها به عنوان رنگ های مصنوعی، عطر های مصنوعی و مواد افزودنی در صابون ها استفاده می شوند.

ممکن است آنها عطرهای خوشایندی داشته باشند و زیبا به نظر بیایند اما طبیعی نیستند و قطعاً جزو مواد اولیه سالم به شمار نمی آیند.

حتی صابون سازهای خانگی ممکن است در دام استفاده از روغن های معطر و رنگدانه های پودری قرار گیرند. اما به نظر من چرا باید تمام این سختی ها را برای ساخت محصولی سرشار از عناصر مفید تحمل کنیم و باید با استفاده از مواد سمی آن را معیوب کنیم؟

آیا در ایران صابون سنتی طبیعی پیدا می شود؟

طی چند سالی که در زمینه صابون سازی فعالیت داشته‌ام یکی از طبیعی ترین صابون هایی که به چشمم خورده است صابونی به نام آسارا می باشد.

روغن های پایه این صابون از چربی های حیوانی مانند روغن پیه گاو و همچنین روغن های طبیعی گیاهی مانند روغن بادام شیرین تهیه شده است و هیچ خبری از روغن های ناسالم و ترکیبات مضر برای پوست شما در این صابون نیست.

علاوه بر چربی های طبیعی، از عصاره ۳۰ گیاه درمانی هم در تهیه این صابون، استفاده شده است. بنابراین اگر از من بپرسید که چه صابونی را تهیه کنم که سالم باشد قطعاً یکی از بهترین پیشنهادهای من به شما صابون ها و محصولات شرکت آسارا می باشد.

صابون سی‌گیاه قدیمی ترین صابون با کیفیت ایران و شروع تاریخچه صابون، شامپو و مواد شوینده

مشکلات پوستی خود را درمان کنید

پوست گسترده ترین اندام بدن است و یکی از اعضای است که ویژگی بیشترین جذب را دارد. محصولاتی که برای پوست استفاده میکنید بر سلامت کلی شما تاثیر می گذارد وقتی صابون را از ابتدا خودتان درست می کنید نه تنها مواد تشکیل دهنده خود را می شناسید، بلکه آنها را کنترل می کنید.

میتوانید با افزودن روغن های اساسی از فواید آروماتراپی آن ها بهره مند شوید همچنین برای رفع آکنه و سایر ناراحتی های پوستی از خاک رس زغال چوب و گیاهان علفی استفاده کنید.

صرفه جویی اقتصادی

اگر می خواهید سالم باشید خرید محصولات ارگانیک از پیش تهیه شده یا محصولات با کیفیت امکان دارد گران تمام شود.

وقتی برای اولین بار صابون سازی در منزل انجام می دهید، شاید در ابتدای کار، مواد اولیه صابون برایتان هزینه‌بر باشد اما به محض اینکه آنها را در اختیار داشتید می توانید برای خانواده و دوستان خود به اندازه کافی صابون بسازید و هنوز با باقیمانده مواد هم قادر خواهید بود لوسیون، مرهم لب و سایر محصولات برای حمام و شستشوی بدن را تهیه کنید.

خودکفایی

یکی از دلایلی که من شرکت خود را تاسیس کردم به این دلیل بود که می خواستم بدانم چگونه می توانیم از آنچه به طور روزمره استفاده می کنم بهره وری بیشتری داشته باشم.

من برای اینکه بتوانم انتخابی برای خرید یا ساخت صابون خود داشته باشم ارزش قائلم. محصولاتی چون صابون، قالبهای صابون شامپویی، قالب های صابون اصلاح موهای زائد، قالبهای صابون رختشویی اینها همه چیزهایی هستند که روزانه تقریباً از آن استفاده می کنیم و البته می توانیم خودمان آنها را بسازیم.

یک مهارت قابل عرضه به بازار محصولات طبیعی و ارگانیک

بسیاری از افراد، امروزه در جستجوی کالاهای طبیعی و خالص برای استفاده در حمام و بدن برای خود هستند. کسی چه میداند! شما هم می توانید یک تجارت خانگی بسیار موفق در این زمینه را آغاز کنید همانطور که من این کار را انجام دادم.

علم و دانش

برای تهیه صابون شما به اسیدهای چرب با زنجیره طولانی (روغن ها، کره ها، چربی ها) و هیدروکسید سدیم (قلیاب) نیاز دارید.

هر روغن ترکیبی منحصر به فرد از سه اسید چرب متصل به گلیسرول دارد.

به همین دلیل است که هر دستور تهیه صابون به بیش از یک روغن نیاز دارد: هر روغن، ترکیب متفاوتی از اسیدهای چرب را به همراه می آورد و با قلیاب متفاوت واکنش نشان می دهد.

صابون ساخته شده از روغن های مختلف فواید چندگانه دارد مانند مرطوب کنندگی، نرم کنندگی و پاکسازی.

وقتی قلیاب با اسیدهای چرب ترکیب می شوند، اسیدهای چرب، مولکولهای گلیسرول را آزاد می کنند که با قلیاب پیوند می خورند. این واکنش شیمیایی باعث ایجاد صابون میشود. گلیسیرین هنگام استفاده آزاد میشود و پوست شما را تغذیه می کند.

هدف دستور های تهیه صابون، استفاده تمام و کمال قلیاب طی فرایند صابون سازی است تا از ماده قلیاب در محصول صابون نهایی اثری باقی نماند.

در مقالات بعدی، درباره اصطلاحات صابون سازی و روش ساخت صابون صحبت خواهیم کرد.

اصطلاحات رایج صابونسازی را بشناسید

درآمد صابون سازی در منزل چقدر هست؟

این کار درآمد خوبی دارد. سود این کار نسبت به سرمایه ای که در ابتدا میگذارید حدودا 70 درصد میباشد که رقم بسیار خوبی محسوب می شود.

برای اطلاعات بیشتر کلیپ ذیل را مشاهده کنید:

 

منبع: کتاب آموزش ساخت صابون های طبیعی- نویسنده: کلی کابل- توجه: آیناز آهی، پریا مرادی محتشم- انتشارات افروز

جمع آوری و تنظیم: تحریریه آسارا

این پست دارای 2 دیدگاه است

  1. عبدالباسط دلاوری

    سلام من میخواستم وارد کار صابون سازی بش آیا شما برای آموزش و فروش میتوانید کمک کنید در حجم بالا با تشکر

    1. امیررضا جلالی

      سلام
      در زمینه تولید صابون در خارج از مجموعه، نمیتونیم اقدامی بکنیم. انشاالله که پر روزی باشید

دیدگاهتان را بنویسید