اصطلاحات صابون سازی

اصطلاحات صابون سازی

اصطلاحات صابون سازی جزو مواردی است که اگر میخواهید به این فعالیت مشغول شوید باید با آنها آشنا شوید. بدون مقدمه برویم بر سر اصل مطلب.

اصطلاحات صابون سازی

اسیدهای چرب:

کربن، اکسیژن و ترکیبات هیدروژن موجود در چربی ها. انواع اسیدهای چرب ذکر شده در صابون سازی: اسیدهای لینولئیک، لوریک، میریستیک، پالمتیک، استئاریک، اولئیک، ریچیلونیک اسیدهایی هستند که هر یک خواص مختلفی را به صابون شما خواهند داد.

فاز ژله ای:

با شروع مراحل صابونی شدن صابون کمی گرم شده و میتواند وارد فاز ژله ای شود، وقتی که کل قالب صابون به رنگ تیره و کاملا نیمه شفاف در می آید. پس از اتمام این مرحله رنگ مخلوط روشن و مخلوط سفت خواهد شد.

فرآیند سرد

این فرایند صابون سازی در دمای اتاق یا کمی بالاتر از آن انجام میشود به جز برای ذوب کردن چربیها با هم نیازی به حرارت نیست. این فرآیند یک قالب صابون صاف و سفت ایجاد میکند.

فرآیند گرم:

فرآیند حرارت دادن صابون بر روی دمای کم. صابون بلافاصله از خنک شدن آماده استفاده است اما ساختار متفاوتی را نسبت به آنچه فرآیند سرد فراهم میکند خواهد داشت

لارد:

چربی خالص گرفته شده از چربی خوک

اسیدهای چرب:

کربن، اکسیژن و ترکیبات هیدروژن موجود در چربیها. انواع اسیدهای چرب ذکر شده در صابون سازی اسیدهای لینولئیک ،لوریک ،میریستیک پالمیتیک استئاریک ،اولئیک ریچینولیک اسیدهایی هستند که هر یک خواص مختلفی را به صابون شما خواهند داد.

هیدروکسید پتاسیم :(KOH)

به آن گاهی پتاش نیز گفته میشود و برای تهیه صابون های نرم تر مورد استفاده قرار میگیرد
(پتاس با پتاش گونه ای از نمک تولیدی یا معدنی است که حاوی پتاسیم در فرم محلول در آب میباشد)

قلیاب (باز) صابونهای مایع بیشتر اوقات هیدروکسید پتاسیم است.

ارزش سپ (SAP):

هر چربی یا هر روغن دارای ارزش سپ متفاوتی است که برابر است با تعداد میلیگرم هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم مورد نیاز برای صابونی کردن یک گرم از آن نوع خاص چربی یا روغن.

فرآیند صابونی شدن:

واکنش شیمیایی هنگامی که قلیاب، آب، چربی حیوانی روغن و اسیدهای چرب با هم ترکیب میشود اسیدهای چرب مولکول گلیسرول را آزاد میکنند که به قلیاب پیوند میخورند این واکنش شیمیایی صابون که در اصل یک نمک (است تولید میکند و گلیسیرین را برای تغذیه پوست شما آزاد می کند.

قلیاب چیست؟

قلیاب نوعی هیدروکسید فلز است که به شکل سنتی از لیچینگ خاکستر به دست میآید با قلیایی قوی سیار در آب انحلال پذیر است و محلولهای خورنده بازی ایجاد میکند.

خاکستر صابون:

پسمانده سفید که ممکن است روی سطح صابون شکل بگیرد. دشوار است که بگوییم چرا این اتفاق میافتد زیرا به نظر نمیرسد که یک اتفاق همیشگی باشد اما وقتی صابون کاملاً به مرحله ژله ای شدن نرسد یا خیلی سریع سرد شود به احتمال بیشتری این پسمانده شکل می گیرد.

هیدروکسید سدیم (NaOH)

نام شیمیایی قلیاب می باشد که در بالا توضیح دادیم. این قلیایی است که برای واکنش با چربیها و ایجاد صابون استفاده میشود.

ابر چرب سازی:

روند استفاده از قلیاب کمتر به این ترتیب که چربیهای بیشتری پس از انجام مراحل صابون سازی باقی بماند که تحت عنوان کاهش یا تنزل قلیاب نیز شناخته میشود.

پیه:

چربی حاصل از گاو یا .گوسفند

مرحله به عمل آمدن:

مرحله ای که صابون برای ریختن در قالب آماده است. وقتی که مخلوط به اندازه کافی غلیظ شده است، به طوری که اگر یک قاشق از آن را روی سطح مخلوط بچکانیم یک رد و یک دنباله کوچک برجا میماند.

طبیعی ترین صابون تهیه شده از چربی های طبیعی تولید شده در ایران را بشناسید:

صابون سی‌گیاه قدیمی ترین صابون با کیفیت ایران و شروع تاریخچه صابون، شامپو و مواد شوینده

برگرفته از کتاب:

آموزش ساخت صابون های طبیعی نوشته کلی کابل

بیشتر بخوانید: کاملترین تاریخچه صابون و شامپو 

دیدگاهتان را بنویسید