انواع ریزش مو سکه ای و درمان آن در طب سنتی و طب نوین

ریزش موی سکه ای یا آلوپسی و روش های درمان

ریزش مو سکه ای که با نام علمی آلوپسی آره آتا شناخته می شود انواع مختلفی دارد. در این مقاله آنها و روش های درمان را به صورت کامل بررسی میکنیم.

شناخت ریزش مو سکه ای یا طاسی ناحیه ای (Alopecia areata)

طاسی ناحیه ای یک ضایعه بدون جای زخم (nonscaring) و برگشت پذیر مو است که به صورت ضایعات مدور تا بیضی شکل دیده میشود و می تواند منجر به ریزش مو شود که در هر نقطه ای از بدن ممکن است اتفاق بیفتد.

معمولاً این نواحی بین ۵-۱ سانتی متر قطر دارند در اطراف این نواحی موها حالت شکننده و کوتاه دارند. موهای این بخش معمولاً در فاز آناژن هستند ولی تمایل دارند در داخل بافت بمانند. پیاز موها در درم به تعداد زیاد مشاهده می شوند و بوسیله مجموعه ای از لنفوسیتها احاطه شده اند.

این عارضه در کمتر از ۰/۱ درصد از نژاد قفقازی دیده می شود و در مجموع حدود ۰٫۹ تا ۴ درصد از مشکلات مراجعین به متخصصین پوست را تشکیل می دهد. میزان شیوع این عارضه در زنان و مردان یکسان است.

اگرچه امکان وقوع طاسی ناحیه ای در هر سنی وجود دارد ولی در نیمی از موارد پیش از ۲۰ سالگی شروع آن دیده میشود دوره این بیماری نیز کاملاً متفاوت است، در برخی موارد ریزش مو سریع گاه به تدریج و برخی موارد بسیار آرام میباشد. در برخی موارد رویش مو سریع اتفاق می افتد ولی در مواردی ممکن است رویش مجدد مو چندین روز و گاه چند سال طول بکشد.

علت بروز آلوپسی از نظر طب سنتی

متخصصین و پزشکان این حوزه معتقدند، در طب سنتی علت بروز این بیماری کاملا مشخص است و نوعا ناشی از تجمع سودای سوخته در قسمت های مختلف بدن میباشد که در سر به شکل این نوع ریزش مو خود را نشان میدهد.

همچنین مشکلات کبدی و غلظت خون به شدت در افزایش علامات این بیماری موثر میباشند.

درمان در طب سنتی

درمان ریزش مو سکه ای کاملا امکانپذیر است اما با توجه به طبیعت و شدت بیماری شخص و اهمیت دادن به پروسه درمان توسط بیمار، بین شش ماه تا هجده ماه متغیر میباشد.

روند درمان:

درمان ریزش موی سکه ای دارای دو بخش درمان های داخلی و خارجی میباشد و چنانچه هر دو درمان با هم همراه باشند نتیجه ای بسیار بهتر و سریعتر خواهید گرفت.

مراحل درمان داخلی:

رفع یبوست

بررسی سودا و اصلاح مزاج از سودا و یا سودای سوخته

بررسی مشکلات خون و غلظت خون

در صورتی که طبیب روند درمان را به خوبی پیش ببرد و همچنین بیمار، همکاری کامل با پزشک خود داشته باشد بعد از حدودا سه ماه علامات بهبود مشهود خواهد بود و به مرور بهتر خواهد شد.

یک روغن گیاهی کاردرست برای ریزش موی سکه ای!

درمان های خارجی شامل استفاده از محصولات جلدی و مالشی میباشد. یکی از محصولات سالمی که نتایج خوبی از خود نشان داده روغن تقویت موی آسارا میباشد. این روغن یک محصول ترکیبی بوده، ساخت و فرآوری آن زمانبر است و درصد رضایت خوبی را به خود اختصاص داده است.

در صورت استفاده مداوم معمولا بین یک تا سه ماه زمان میبرد تا این روغن خواص خود را نشان دهد و رشد موهای نازک در محل های تازه ریخته شده شروع شود. با مصرف لوسیون روغنی آسارا از سفید شدن موهایتان هم پیشگیری خواهید کرد.

گفتنی ست این محصول دارای ماینوکسیدیل نمیباشد. برای مطالعه خواص روغن تقویت موی آسارا کلیک کنید

علت بروز ریزش مو سکه ای در طب نوین

از نظر طب نوین، علت بروز این نوع ریزش مو کاملاً شناخته شده نیست، ولی فرضیه های زیر را می توان برای آنها برشمرد:

  • (١) یک بیماری التهابی مزمن که مبنای آن یک مشکل خود ایمنی میباشد؛
  • (۲) پیش زمینه وراثتی؛
  • (۳) ناشی از عوامل روانی مانند استرس و اضطراب یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا عفونی؛
  • (٤) ناشی از تخریب مستقیم کراتینوسیتها و ملانوسیتهای اپیدرمی یا فولیکولی
  • گاه ممکن است بیش از یکی از عوامل فوق به طور همزمان سبب بروز این نوع ریزش مو گردد.

انواع آلوپسی را بشناسید

در این نوع ریزش مو ممکن است نواحی کوچک و دایره ای شکل دچار ریزش گردد و گاه ممکن است وسعت عارضه به حدی باشد که تمامی سر را دربر گیرد (alopecia totalis)

حتی گاه وسعت عارضه به حدی است که تمامی بدن را در بر می گیرد (alopecia universalis)

معمولاً ناحیه ضایعه دارای عوارض خاصی نمی باشد ولی در برخی موارد ممکن است خارش یا گزگز (paresthesias) همزمان با پیش از ریزش مو مشاهده شود.

ریزش موی ناحیه ای ممکن است در برخی بیماریها نیز دیده شود که از آن جمله میتوان به رینیت آلرژیک ،آسم درماتیت آتوپیک (topic dermatitis) بیماریهای غدد تیروئید برص (vitiligo) لوپوس اریتماتوز سیستمیک (systemic lupus erythematosus) لوپوس اریتماتوز دیکی (discoid, lupus erythematosus) روماتیسم مفصلی (rheumatoid arthritis) آنمی وخیم pernicious anemia)، اسکلرودرما (scleroderma)، کولیت زخم شونده (ulcerative colitis میاستنی گراو myasthenia gravis) و لیخن پلانوس (lichen planus) اشاره نمود

این نوع طاسی در سندرم داون سندرم ترنر (Turner’s syndrome) بیماران دیابتی و بیماران با نقص سیستم ایمنی نیز مشاهده می شود.

تشخیص طاسی ناحیه ای دشوار است و گاه با عوارض دیگر قابل اشتباه است به هر صورت مطمئن ترین راه نمونه برداری از ناحیه مورد نظر و بررسی وضعیت فولیکولهای مو میباشد.

یک ترفند برای کمک بیشتر به درمان

داروها و نکاتی که تا اینجا درباره آن صحبت کردیم، همگی درمانهای داخلی و اساسی بودند. چرا؟ چون درمان های داخلی برای بیماری هایی که در بدن ریشه کرده اند مانند همین ریزش موی سکه ای لازم و ضروری است.

اما طبق تجربه و مشاهداتی که داشته ایم، درمان های جلدی هم نقش خیلی خوبی دارند و کمک زیادی به داروهای اصلی شما خواهند کرد.

چطور؟

1- توصیه میکنیم روزانه با استفاده از روغن های تقویت کننده مو سر و محل هایی که دچار ریزش مو شده اند رو چرب کنید و حدود 5 ساعت این روغن روی سرتان بماند.

2- برای شستن این روغن ها و در کل شستشوی سر از شامپوهای عادی استفاده نکنید و شامپوهایی مصرف کنید که عصاره گیاهان مفید برای مو در آنها وجود داشته باشد. به عنوان مثال شامپوهای گیاهی آسارا با داشتن عصاره رزماری، کتیرا، بابونه، سدر و حنا باعث تحریک پیاز مو برای رشد مجدد میباشند و در کنار درمان های اصلی، به جلوگیری از ریزش مو کمک خوبی میکنند.

برای مشاهده اطلاعات و خرید، روی عکس بزنید

بهترین شامپو ضد ریزش مو

برخی از نسخه های طب سنتی برای درمان ریزش مو سکه ای

تربد مجوف، فلفل سیاه، روغن حنظل، قاریقون، افطیمون شامی، بسفایج و صبر زرد از هر کدام ۱۰ گرم، مشک ترامشیع ۲۰ گرم، پوست هلیله زرد، پوست هلیله کابلی و اسطوخدوس هندی از هر کدام ۳۰ گرم

طریقه مصرف:

همه را نرم بسایید سپس با ۱ کیلو عسل مخلوط کنید و صبح و ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت خوری از آن میل کنید

نسخه دوم:

قسط تلخ، کف دریا ، پر سیاوشان ، افسنطین ، ابهل و درمنه ی ترکی از هر کدام ۵ گرم مخلوط کنید.

طریقه مصرف:

بسیار نرم بکوبید بعد با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و روزی سه مرتبه بمالید.

نگران نباشید! ممکن است موها مجدد رشد کنند

در طاسی ناحیه ای گاها نیازی به درمان نمیباشد زیرا رویش مجدد مو زمانی پس از بروز ضایعه اتفاق میافتد.

اما در مواردی که این مدت طولانی می شود و یا محل ریزش مو به گونه ای است که از دیدگاه آرایشی بر چهره فرد تأثیر میگذاره (مانند ریزش مو در سر، ریش با ابرو) نیاز به درمان عارضه دیده می شود.

پیچیدگی عواملی که سبب بروز این نوع طاسی می شود، سبب است تا برنامه های درمانی متفاوتی را مانند ماینوکسیدیل، زینک و برای آن در نظر گرفت. در طب نوین حدودا سی نوع دارو و روش درمان برای درمان ریزش مو سکه ای وجود دارد.

همچنین بخوانید:

علت و روش درمان ریزش موی پا

ورزش کردن باعث کاهش ریزش مو میشود

برخی از برنامه های درمانی طب نوین برای بهبود طاسی ناحیه ای

Immunomodulating agents

Intralesional steroids (triamcinolone acetonide, triamcinolone hexacetonide)

Topical steroids (fluocinoloneacetonide cream, halcinonide cream, betamethasone dipropionate cream)

Dinitrochlorobenzene Squaric acid dibutyl ester

Intramuscular steroids (triamcinolone acetonide)

منابع: مقالات دکتر مجید سعیدی، کتاب قانون این سینا و چکیده ای از دیگر منابع معتبر

پیشنهاد مطالعه:

علت و روش های درمان ریزش موی عادی فقط در دو ماه

ماسک های ضد ریزش مو

این پست دارای 10 دیدگاه است

  1. علی اکبر ترکانلو

    مطالب تان بسیار عالی بود هم از دیدگاه طب سنتی وهم طب نوین بررسی شده بود.

  2. ناشناس

    سلام من الان یک هفته هس که دیدم جلو موهام به اندازه به سکه موهام ریخته چکار باید کنم دارویی چیز عطاری داره یا باید برم دکتر پوست ؟

  3. محمد مرادیان

    بسیار عالی
    من از تمام مقالاتتون استفاده میکنم و لذت میبرم چون مطالب تکراری داخلشون نیست و کاربردی هستند. خودم فواید زیادی ازشون دیدم ممنونم جناب جلالی عزیز

    1. امیررضا جلالی

      زنده باشید
      خوشحالم که مطالب براتون مفید هستند.
      ممنون که انرژی مثبت منتقل میکنید
      موفق باشید

  4. م. ن

    سلام برای ریزش مو سکه ای من شنیدم که یه نوع پیاز به نام پیاز عنصل یا پیاز اسقیل(سرچ کنید درموردش) هم برای ریزش مو سکه ای خیلی خوبه.ولی باید موقع استفاده ازش دستکش دستتون کنید. در مورد این پیاز در کتب طب سنتی قدیمی برای ریزش سکه ای که در قدیم بهش داءالثعلب یا موخوره میگفتن(با موخوره که ما به دوشاخه شدن انتهای ساقه مومیگیم فرق داره) خیلی صحبت شده. تخم پیاز معمولی هم گفته‌شده برای داءالثعلب یا همون ریزش سکه ای خوبه. موفق باشید.

    1. امیررضا جلالی

      سلام وقت بخیر
      بله درسته پیاز عنصل یا پیاز عنصلی در نسخه های رفع ریزش مو و رشد مجدد مو زیاد دربارش صحبت شده و نسخه های زیادی در این خصوص وجود داره. ممنون که اطلاعاتتون رو در اختیار بقیه دوستان قرار دادید تا استفاده کنند.
      شاد و پیروز باشید

  5. خدیجه.

    سلام .من از کلاس اول دبیرستان جلو موهام سکه ای شدن اول میخارن . الان من ۳۵سالمه خیلی زیاد شدن هیچ مو جلو ندارم میشه راهنماییم کنید که ازریزش بقیع جلوگیری بشه ممنون میشم .

    1. امیررضا جلالی

      سام وقت بخیر
      با توجه به علائمی که فرمودید در اصطلاح طبی تجمع سودای سوخته در منطقه سر باعث شده که پیاز موی شما دچار خفگی بشه و اجازه رشد پیدا نمیکنه.
      در مرحله اول نگران نباشید چون راه درمان داره و دائمی هم درمان میشه.
      باید که وضعیت جسمانیتون توسط یک پزشک مجرب طب سنتی بررسی بشه و روند درمان رو شروع کنید.
      دوره درمانتون بین 3 تا 6 ماه زمان میبره.
      توشی، شوری جات، نمک و عدس و بادمجان استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید