روش های اصولی پاکسازی کف سر (اسکراب سریع، ساده و سالم)

پاکسازی کف سر جزو اصول مهم برای سر محسوب میشه. مخصوصا اگر موهای چرب دارید. بدون معطلی بریم ببینیم چکار باید انجام داد.

یک نکته مهم رو همین اول کار بهتون بگم که میدونم جای دیگه نخواهید شنید!

اگر میخواید پاکسازی کف سر ماندگار باشه و با مدت زمان بسیار کمتری نیاز به تمدید داشته باشه در مرحله اول بایستی مصرف روغن های نباتی جامد و مایع رو کنار بذارید و روغن های سالم مثل روغن زیتون و کنجد استفاده کنید.

حتما میپرسید چرا؟ چربی روغن های بازاری برای کبد ما تعریف نشده هست و اون رو نمیتونه به درستی هضم کنه در نتیجه بدن ما به مرور زمان از چربی های ناسالم پر شده و باعث میشه زود به زود پوستمون چرب بشه. اما چربی های سالم به هیچ عنوان این مشکلات رو ایجاد نمیکنن که بماند بسیار خواص فراوانی هم دارند.

اگر موهای چرب و ریزش مو دارید، روغن تراپی نکنید!

اولین قدم برای کمک به تقویت و رشد موی شما، کنترل و حذف چربی هست. گاهی فقط با حذف همین چربی اضافی، ریزش مو کاملا متوقف شده و نیازی به انواع ماسک های تقویت مو هم نخواهید داشت.

چربی کف سر چطور باعث ریزش مو میشود؟

چربی اضافی ترشح شده منافذ پوستی را بسته و عمل تنفس پوستی یا همان اکسیژن‌گیری را مختل میکند، محیط نامناسب برای موها فراهم ‌شده،
خون‌رسانی به فولیکول موها صورت نگرفته و در نهایت باعث ریزش شدید مو خواهد شد.

روش های محبوب پاکسازی کف سر

استفاده از نمک اپسوم:

معادل نصف وزن شامپوی مصرفی، نمک اپسوم به آن اضافه و با هم مخلوط کنید. در آخرین مرحله شستشوی موها با این شامپو موهای خود را بشویید.

شستن سر با گل ختمی سفید:

اگر موهای با اندازه نرمال دارید 50 گرمی ختمی سفید را با آب خمیر تقریبا رقیقی درست کنید، به پوست سر و موها بزنید یک دقیقه به آرامی پوست سر را ماساژ دهید. بعد از نیم ساعت سر را بشویید.

شستن سر با پودر مورد: به روش گل ختمی که در بالا گفته شد این کار را انجام دهید.

سرکه و آب جوشیده (مخصوص موهای چرب)

دو قاشق غذاخوری سرکه+ یک لیوان آب جوشیده ولرم. شبها با این محلول و با نوک انگشت، دو دقیقه پوست سر و موها را ماساژ داده بعد از نیم ساعت بشویید.

استفاده از آلوئه‌ورا:

ژل آلوئه‌ورا می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای پاکسازی کف سر و موها مفید باشد. برای استفاده، مقداری ژل آلوئه‌ورا را به پوست سر خود بمالید و به مدت 15-20 دقیقه رها کنید. سپس با آب و شامپو شستشو دهید.

ماساژ پوست سر:

ماساژ پوست سر باعث تحریک جریان خون در این منطقه می‌شود که می‌تواند به پاکسازی کف سر و موها کمک کند. برای انجام ماساژ، از انگشتان خود استفاده کنید و با حرکات دایره‌ای به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید.

پاکسازی کف سر با روغن زیتون و نمک

یکی از روش‌های ساده و موثر برای پاکسازی کف سر و حذف شوره است. این روش می‌تواند به تعادل رطوبتی پوست سر کمک کرده و باعث بازگشت سلامتی و شادابی به پوست سر شود.

برای انجام این روش، شما به یک قاشق غذاخوری نمک دریا و یک قاشق مرباخوری روغن زیتون نیاز دارید. مخلوط را به پوست سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

حرکات دایره‌ای روی پوست سر خود را با انگشتانتان انجام دهید و به مدت چند دقیقه مواد را روی سر خود بگذارید. سپس با آب و شامپو، موهای خود را شستشو دهید.

توجه: اگر پوست سر شما حساس است، از این روش استفاده نکنید.

نکته مهم: ممکن است در ابتدای شروع به پاکسازی و اسکراب کف سر، احساس کنید ریزش مو ها بیشتر شده است. نگران نباشید! این حالت کاملا طبیعی و موقت هست‌. چرا که موهای ناسالم از بین میروند و بستر رشد موهای جدید (baby hair) فراهم خواهد شد.

بعد از پاکسازی با چه شامپویی موها شسته شود؟

انتخاب نوع شامپو بستگی به جنس موی شما دارد. اما اگر میخواهید با یک تیر دو نشان بزنید توصیه میکنیم از شامپوهای آسارا استفاده کنید. این شامپوها حاوی عصاره های گیاهی با خلوص بسیار بالا هستند که در نتیجه همین عصاره ها و ترکیبات تشکیل دهنده این محصول، علاوه بر پاکسازی کف سر و موها موجب تقویت مو و کنترل ریزش هم خواهد شد.

برای مشاهده اطلاعات این محصولات و خرید شامپو گیاهی به قسمت فروشگاه مراجعه کنید.

شامپوهای تقویت کننده و ضد ریزش مو گیاهی آسارا برای موهای چرب، خشک و معمولی

اسکراب کف سر را هر چند وقت باید انجام داد؟

اگر پوست سر شما چرب است و به شدت شوره دارید، ممکن است نیاز باشد که اسکراب پوست سر را بیشتر از یکبار در هفته انجام دهید. اما اگر پوست سر شما خشک است، باید با احتیاط و فقط یکبار در هفته از این روش استفاده کنید تا پوست سر خشک شما آسیب نبیند.

این مورد بستگی به تشخیص شما و یا پزشک معالجتان خواهد داشت.

 

این پست دارای 10 دیدگاه است

  1. ندا

    سلام باید پوست سر خشک باشه تا مواد اسکراب به کف سر بزنیم؟من کف سر چربی دارم با ساقه های خشک

  2. پینگ‌بک: زهرا

    1. امیررضا جلالی

      بسیار خوشحالیم که براتون مناسب بوده
      سربلند باشید

  3. Mohammad

    سلام وقت بخیر
    من پوست سر چرب ولی موهای خشکی دارم به شدت هم پوسته های مرده سرم زیاده ولی شوره های چسبیده به کف سر زیادی دارم بنظرتون چیکار کنم که رفع شه؟چند بار هم دکتر رفتم هیچ اثری نکرد دارو ها اثرش موقتی بود باز برمیگشت

    1. امیررضا جلالی

      سلام وقت بخیر
      اول که نگران نباشید چون کاملا درمانپذیر هست.
      شما نیاز به پاکسازی داخلی دارید. توصیه میکنم به یک سلامتکده طب سنتی در شهر خودتون مراجعه کنید تا پزشک وضعیت مزاجی شما رو بررسی کنه و روش های مناسب رو بهتون پیشنهاد بده.
      استفاده از شامپو آسارا مخصوص موهای چرب هم میتونه بهتون کمک کنه.
      موفق باشید

  4. سپی

    من موهام چربه و ریزش مو دارم البته پسوریازیس هم دارم دو بار از اسکراپ کف سر استفاده کردم که موقعه شستن مو خیلیی خیلیی خیلی ریزش مو توی همون حمام داشتم تا ابکشی مو تموم بشه خیلی موهای منم اومد پایین ایا طبیعیه یا نه؟

    1. امیررضا جلالی

      سلام وقت بخیر
      با توجه به موضوعاتی که مطرح میفرمایید صددرصد نیاز به پاکسازی داخلی و اصطلاحا اصلاح مزاج دارید. برای درمان کامل به یک پزشک مجرب طب سنتی مراجعه کنید. همچنین مقاله روش های درمان ریزش مو رو توصیه میکنم مطالعه کنید. خیلی بهتون کمک میکنه.
      موفق باشید

  5. ناشناس

    برای پاکسازی مو و کف سر خاک رس سفید رو هم پیشنهاد میکنید؟

    1. امیررضا جلالی

      سلام بله میتونید استفاده کنید.
      البته روش هایی که در این مقاله توضیح داده شد کامل هستند و نیاز پوست سر برای پاکسازی رو مرتفع خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید