سیاه کردن مو و پیشگیری از سفید شدن آن به روش ابن سینا

سیاه کردن مو یکی از مواردی است که حتی برخی از جوانان هم به دنبال آن هستند. روش های زیادی را در اینترنت پیدا میکنیم اما با مراجعه به کتاب قانون ابوعلی سینا ناگفته هایی رو دیدم که میدونستم حتما برای شما هم جالب خواهد بود. بریم تا ببینیم ایشون چی بهمون میگه.

ابتدا به زبان ساده علت سفید شدن مو را بررسی کنیم

به عقیده صاحب نظران حیطه طب سنتی آنچه در منابع آمده این است که موی سر نباید قبل از ۴۰ سالگی سفید شود و این قانون در مرد یا زن تفاوتی ندارد. حتی مسئله وراثت هم در این موضوع دخیل نمیدانند.

  • علت اصلی سفید شدن مو سردی بدن و یا به اصطلاح غلبه بلغم و سودا در بدن و مخصوصا مغز می‌باشد.
  • علت بعدی سردی معده می‌باشد. سردی معده موجب سردی مغز و در نهایت سفید شدن مو می‌شود. قالب غذاهایی که امروزه مردم استفاده می‌کنند سرد هستند و علاوه بر اینکه خاصیت زیادی برای بدن ندارند، در بسیاری از مواقع حتی مضر هم می‌باشند و ایجاد بیماری‌های مختلف می‌کند.

اگر انصاف دهیم و طبق گزارشاتی که از گذشته موجود هست، نوع تغذیه و خوراک نیاکان خود را بررسی کنیم، خواهیم دید مشکل کجاست و خود به این مورد پی می‌بریم.

  • با مصرف سردی ها کلیه و کبد ما هم تحت فشار قرار مبگیرند و باعث سفیدی مو می‌شوند.
  • ماده کلر و مخصوصا کلر استفاده شده در استخرها را به هیچ عنوان نمی‌شود نادیده گرفت زیرا نقش خیلی مهمی در از بین رفتن رنگدانه های طبیعی مو دارند.
  • برخلاف تصور عموم مردم؛ ابن سینا در کتاب قانون میگوید: استفاده از سیر باعث سفیدشدن موها میشود. بنابراین اگر از سیر زیاد استفاده میکنید با وجود اینکه باعث ضدعفونی و پیشگیری از بسیاری از بیماریها میشود اما در خصوص سفیدشدن مو هم باید به آن توجه کنید و مراقب باشید.

یک ترکیب استثنایی:

با استفاده و جمع بندی چندین نسخه قدیمی و آزمایشات فراوان به یک ترکیب بینظیر رسیدیم که نتایج آن ما را شگفت زده کرد. لوسیون روغنی آسارا که برای تقویت مو و تغییر رنگ آن نقش اساسی ایفا میکند.

به عنوان مثال تجربه یکی از مصرف کنندگان را برایتان شرح میدهیم:

خانمی حدودا 45 ساله شروع به استفاده از آن کردند و سه ماه آن را ادامه دادند. حدود 70 درصد قسمت جلوی موهای ایشان تقریبا سفید شده بود.

پس از یک ماه مصرف که ریزش موهای ایشان قطع شد
و پس از شش ماه مداوم موهای سفید از ریشه شروع کرد به نقره ای شدن! 

ایشان لوسیون روغنی آسارا را به قصد کنترل ریزش و سیاه شدن مو استفاده کردند اما وقتی دیدند رنگ موهایشان خاکستری شده خیلی خوشحالتر شدند و مصرف این روغن را ادامه ندادند.

علت آن را که جویا شدیم گفتند من همین رنگ رو خیلی دوست دارم، چون انگار موهام رو مش کردم. اطرافیان ازم میپرسن موهات رو چه مشی زدی؟!

نکته مهم: جالب اینجاست که پس از حدود یکسال که از آخرین مصرف ایشان از این لوسیون میگذرد همچنان موها از ریشه، خاکستری رشد میکند.

برای اطلاع از خواص، خرید و نحوه مصرف لوسیون روغنی آسارا، روی عکس زیر بزنید:

لوسیون روغنی تقویت مو آسارا 60 میل

 

توصیه های ابن سینا برای سیاه کردن مو

توجه: نکاتی که در این مقاله گفته میشود صرفا برای افزایش آگاهی شما نسبت به موضوع بوده و مسئولیت هرگونه استفاده شخضی و نادرست با شخص مصرف کننده میباشد.

انسان میتواند سفید شدن موها را تا اندازه ای به تأخیر اندازد و تا دیر زمانی موهایش سفید نشوند، اگر دستورات زیر را به کار برند

  1. همیشه مواظب باشند خلط بلغم را از خود دور سازند که برای این پاکسازی، قی کردن بعد از سیر خوردن و حقنه شدن لازم است تا احساس شد که خلط بلغمی در درون جمع شده است این پاکسازی به عمل آید و استراحت کنند. (مصرف زیاد سیر باعث سفید شدن موها میگردد)
  2. بیخ و ریشه موها را تقویت کردن و نیرو بخشیدن که این هم دستورات ویژه دارد؛ مثلا غذایش بسیار خوب هضم باشد.
  3. زیاد از حد نخورد چندان بخورد که میتواند هضم کند هضم نکردن و خوراک در معده گیر کردن و بدون هضم ماندن بَلای مو است: خوراک هضم نشده سبب فاسد شدن خون میشود غذا باید نوعی باشد که خون خوب و پسندیده و نیرودار تولید کند.
  4. سرخ شده ها در تابه: کباب شده ها و برشته شده ها را بخورد و آبگوشت و تربد نخورد.
  5. اگر شخص بسیار تر مزاج است دیگ ابزارهای گرم و تند مزه از قبیل: خردل، فلفل و سایر دیگ ابزارها و ترشیها و آبکامه بخورد بویژه اگر آبکامه را ناشتا بخورد بهتر است. (آبکامه چیست؟ نان خورشی است با طعم ترش که آن را از نان خشکِ گندم یا جو می سازند. به این طریق که نان را در آب خیسانده، و مدتی برای تخمیر شدن، مخصوصاً در تابستان در آفتاب می نهند. سپس به این نانِ تخمیر شدۀ ترش، پودنه و رازیانه و تخم کرفس و ادویۀ دیگر می افزایند و می خوردند)
  6. میوه و سبزیهای تر و تری بخش نخورد.
  7. شیر و گوشت ماهی و حلیم و عصیده (حلوایی که از آرد و روغن و شیرینی سازند) نخورد.
  8. زیاد آب نخورد.
  9. زیاد خونگیری به عمل نیاورد و موهای بدن را برنچیند.
  10. از جماع زیاد دوری جوید و داروهایی از قبیل ،کافور ،گلاب روغن باسمن و آب باسمن را بر موها نمالد،
  11. حد زیاد با اب عادی آبتنی نکند و اگر با آب سرد آبتنی کرد فورا موها را خشک کند. اما شستن مو به اندازه، خود به خود نیروی مو را نگهداری میکند، هر گاه آبتنی کرد، چیزهایی از قبیل پیه هندوانه ابوجهل، سیاهدانه و داروهای گرم را در شستشوی سر به کار برد.

داروهای ضدبلغم که سبب به تاخیر انداختن سفید شدن مو می شوند

  1. هر روز يک عدد هلیله کابلی را در دهن اندازند و در دهن گردانند و بعد از مدتی در دهن ماندن آن را ببلعند. ابن سینا در تعریف این نسخه ساده میگوید: ممکن است تا آخر عمر از سفید شدن مو خبری نباشد!

نسخه هلیله سیاه و آمله از هر يك يك جزء عسل بلا در نیم جزء در روغن بیالایند و در عسل بسرشند. این دارو بسیار قوی است و باید کم کم از آن مصرف سود که مبادا تأثیر بد بگذارد. معجون بلادر، معجون متر وديطوس که معجونی است قوی و تریاق همگی خوبند که تناول شوند.

نسخه:

هلیله سیاه برنگ ،کابلی فلفل دراز دار فلفل و آمله درهم مخلوط گردند و تناول شوند. و اگر در همین دارو به جای فلفل دراز، ریم آهن به کار رود و شکر در آن قاطی کنند، بهتر است؛ که باید دارو معجونی شود و از آن تناول کنند.

نسخه دیگر که تجربه شده و خوب است

زنجبیل، هليله کابلی و فلفل دراز در اجزاء برابر درهم سرشته شوند و از آن استفاده کنند.

مالیدنیهایی که اگر بر مو بمالند باعث پیشگیری از سفید شدن مو میگردد:

هر نوع روغن از روغنهای گرم مزاج نیروبخش و هر مایع و داروی آبکی گرم مزاج و تیر و بخش که هماهنگ با مزاج روغنهای گرم و نیروبخش باشند، اگر بر مو مالیده شوند خوب است (جالب است بدانید یکی از مراجع مهم ما برای دستیابی به ترکیب لوسیون روغنی آسارا استفاده از سخنان ابن سینا و کتب مرجع طبی بوده است)

این نوع از داروها گرمای سرشتی مزاج مو را حفظ میکنند و غذایی که ویره ریشه موها است به کف کردن و فاسد شدن نمی انجامد.

شامپوهای تقویت کننده و ضد ریزش مو گیاهی آسارا برای موهای چرب، خشک و معمولی

داروهای مناسب با مو که از سفید شدن مو جلوگیری میکنند از قرار زیرند:

الف – قطران را بر مو بمالند و چهار ساعت بماند و آنگاه به حمام روند و بشویند همین دارو سر سرد مزاج را نیز معالجه میکند.

ب- زفت ناخشکیده و هنوز تر و کم مایه و آبکی را بر مو مالند و بعد از مدتی در حمام بشویند.

ج – روغن کوشته خوب است و بسیار قوی.

د – روغن بان خوب است.

ه – روغن سیاهدانه از هر داروی دیگری تأثیر بخش تر است.

و – روغن خردل خوب است.

ز -روغنی که با پیه هندوانه ابوجهل همراه است خوب است.

داروی ترکیبی زیر نیز بسیار خوب است

روغن خردل و روغن سیاهدانه را بیاور! سیاهدانه در آن بریز و بگذار بپزد. بعد از آن پیه هندوانه ابوجهل را در آن روغن مخلوط کن و باز بر آتش بگذار بپزد.
یا پیه هندوانه ابوجهل و سیاهدانه را با هم در روغن بریز و بپزد و بر موها بمالند.

نسخه دیگر

هلیله سیاه، آمله و مازو از هر يک ده مثقال، لادن بیست مثقال، برگ آس سی مثقال، دانه های آس سی مثقال.

همه را در دویست و هفتاد متقال روغن زیتون مخلوط کن سه روز بماند و بعد از آن بر آتش بگذار بجوشد تا پرمایه و غلیظ میشود. این غلیظ شده را بر موها بیندایند که موها را بپوشاند و بعد از مدتی آن را بشویند.

پیشنهاد مطالعه: روشن کردن رنگ موها بدون دکلره و به سبک آرایشگران روسی!

این پست دارای 12 دیدگاه است

  1. Farhad

    سلام.ایا واقعاً راهی برای درمان سفیدی مو به طور مطلق است؟

    1. امیررضا جلالی

      اوسیون روغنی آسارا نتایج بسیار خوبی از خودش نشون داده اما اینکه میفرمایید مطلق اگر به معنی اینه که تا آخر عمر و تحت هیچ شرایطی موها سفید نشن خیر

  2. مرتضی رشیدی

    اخیرا توی سایتها، تبلیغاتی داره میشه که با کمک شامپوهای گیاهی موی سفید کامل سیاه میشه، نمونه اش شامپویی که دست آقای حیاتی(گوینده خبر) هستش، آیا اینها راست میگن یا دکان درست کردند جهت تیغ زدن مردم؟

    1. امیررضا جلالی

      در این خصوص اطلاعی ندارم.
      اما چیزی که تا به حال من دیدم شامپو نمیتونه نقش زیادی در سیاه کردن مو داشته باشه، شاید محصول دیگه ای مثل روغن و یا عصاره گیاهی باشه که بتونه این کار رو انجام بده اما شامپو چون ماهیت شویندگی داره احتمالش بسیار ضعیف هست. اما افرادی که برای سیاه کردن مو درخواست محصولی از ما داشتند لوسیون روغنی آسارا رو بهشون پیشنهاد دادیم و خدا رو شکر تا بحال رضایت بالای 80 درصد داشته.

    2. ناشناس

      شامپوی آقای حیاتی رو من استفاده کردم در دو مرحله هم استفاده کردم یعنی دوبار سفارش دادم،هیچ تاثیری نداشت،موهام سفیدتر شد که سیاه نشد.گول نخورید.

  3. حمید رضا

    سلام من بمدت سه ماه هرشب قبل از خوابیدن هلیله استفاده میکردم.بعد از آن موهام خیلی سیاه شد.انگار رنگ سیاه زده بودم.
    بعداز آن دوساله که استفاده نکردم که دوباره مثل اول شد که الان دارم دوباره استفاده میکنم. البته موهام سفید نشده بود که استفاده کردم.چون موهام یکم بور بود .من هلیله رو با آسیاب پودر کردم وهر شب می خورم. احتمالا برای موهای سفید هم موثر باشه.
    در پناه حق.

  4. آرش

    خوردن نخود خیس خورده به همرا آب آن،مقدارش روزانه در حد ۱ قاشق غذا خوری
    بعد اینکه سعی کنید طی روز کلاه گرم روی سرتون باشه باعث گرم شدن و خونرسانی بهتر میشه
    من خودم انجام دادن هستم و نتایج خوبی دارم میگیرم و تعدادی از موهای سفیدم سیاه شدن
    هزاران روش رو تست کردم تا به این نتیجه رسیدم و برای شما به اشتراک گذاشتم
    در کنارش رعایت رژیم غذایی مناسب ،ورزش ،مولتی ویتامین تاثیرش رو بیشتر میکنه

  5. هومن

    خود اطباء طب سنتی از کچلی و سفیدی مو رنج میبرن ، اون وقت این چیزا رو تحویل ما میدن
    خود ابن سینا هم در ۴۰ سالگی مرد ، اینا که عددی نیستن

  6. نوا

    من طب سنتی رفتم و دارو مصرف کردم الکی. چندین ساله هلیله مصرف میکنم بی فایده. هنوز برای سفیدی مو چیزی کشف نشده

  7. محمد شهری

    سلام..اگر فکر میکنید با این چرندیات موهای سفید سیاه میشود سخت در اشتباه هستید من هم وزن خودم پول خرج کردم …با رژیم غذایی و…. فقط میتوان تاخیر اندکی در سفید شدن موها بوجود اورد

  8. رشادمحمدی

    وقت بخیر
    از سفیدی مو رنج میبرم لطفا راهنمایی کنید

    1. امیررضا جلالی

      سلام و عرض ادب وقت بخیر
      همونطور که در همین مقاله بهش تاکید شد سفید شدن مو مربوط به مواردی هست که باید علت اون رو ریشه یابی کنید.
      اگر سفید شدن مو ژنتیکی هست مداوای اون مشکل هست اما حتی در این صورت هم خبر خوبی براتون دارم:
      شما میتونید تحت نظر یک پزشک طب سنتی مجرب و با استفاده از روش های طبیعی و سالم در مرحله اول از بیشتر شدن سفیدی موها جلوگیری کنید و در صورت تداوم و رعایت رژیم غذایی مناسب و بعضی از راهکارهای مفید مثل مصرف هلیله سیاه برای سیاه شدن مو، احتمال سیاه شدن موهای سفید بسیار بالاست.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید