شیر پاک کن چیست و چه کاربردی دارد؟

همه چیز درباره شیر پاک کن ها

بسیاری از مردم بر این باورند که استفاده از شیر پاک کن تنها منحصر به پاک کردن آرایش خانم ها بوده در حالی که این ماده، یک پاک کننده ایده آل برای پوست همه افراد بوده و هیچگونه محدودیت جنس یا سن ندارد.

کرم ها و امولسیون های مایع که برای پاکسازی پوست صورت به کار میروند در واقع مخلوطی از روغن و آب هستند که ۲۰ تا ۳۰ درصد جذب روغنی و ۷۰ تا ۸۰ درصد آب دارند و متناسب با ph پوست هستند.

ترکیبات شیر پاک کن و نحوه عملکرد

در این ترکیبات از سورفکتانت کمتر استفاده می شود در آنها مشتق هیدروکربنی به نام پارافین مایع به کار میرود چون پارافین مایع هم پوست را چرب میکند و هم باعث جدا شدن ذرات چرب و روغنی از پوست میشود به عبارتی چربی را در خود معلق یا حل کرده و در نتیجه پوست تمیز می شود.

این محصول معمولا دارای قدرت التیام بخشی و مرطوب کنندگی بسیار قدرتمندی است و به همین دلیل هم از ایجاد التهاب، قرمزی و خشکی پوست جلوگیری می‌کند و پوستتان را برای مراحل بعدی روتین زیبایی آماده می‌سازد.

انواع شیر پاک کن ها متناسب با انواع پوست

مخصوص پوست خشک

این دسته حاوی مواد مرطوب کننده بیشتر از نوع پوشاننده هستند.

مخصوص پوست چرب

حاوی مواد مرطوب کننده بوده و بدون روغن میباشند.

مخصوص پوست نرمال

مخصوص پوست مختلط

مخصوص همه نوع پوست

لازم به یادآوری است که در مقایسه با صابون ها، شیر پاک کن ها از مواد پاک کننده نسبتاً ملایم ساخته می شود و چون حاوی چربی هستند مواد آرایشی چرب را آسانتر از آب و صابون تمیز کرده و به پوست آسیب نمی رساند.

نکات کاربردی در استفاده

برای پوست خشک و حساس بهتر است به جای صابون از شیر پاک کن استفاده شود.

در پوست چرب آکنه ای اگر تحت درمان نباشد به جای صابون میتوان از ژل پاک کننده استفاده کرد اما اگر تحت درمان باشد باید از شیر پاک کن مخصوص پوست چرب استفاده نمود چون درمان به اندازه کافی پوست را خشک می نماید.

نوع پودری شیر پاک کن ها برای افرادی که پوست چرب و آکنه‌ای دارند بسیار مضر است چون در منافذ پوست باقی می مانند.

نحوه استفاده

بهترین وسیله برای مالیدن شیر پاک کن به صورت، انگشت می باشد. این ماده را با حرکات دورانی و به صورت خطی از داخل به طرف خارج روی صورت مالیده می شود. از آنجا که پلک واجد نازکترین اپیدرم و همینطور نازکترین درم است نمی توان از شیر پاک کن برای پاک کردن دور چشم استفاده کرد.

برای پاک کردن دور چشم باید از محلول های مخصوص دور چشم و یا میسلار واتر استفاده کرد.

پاک کردن آن از روی پوست

شیر پاک کن پس از استفاده باید شسته شود زیرا اگر به مدت طولانی بر روی پوست باقی بماند پوست را ملتهب می کند.

گذاشتن کرم پاک کننده روی پوست مثل این است که صابون روی پوست باقی بماند!

برای پاک کردن این ماده از روی پوست به دو طریق میتوان عمل کرد:

استفاده از آب: پوست خشک با آب نسبتاً خنک و بقیه انواع پوست با آب ولرم باید شستشو داده شود.

استفاده از میسلار واتر

تفاوت میسلار واتر و شیرپاک کن چیست؟

مهم‌ترین تفاوت در کاربرد استفاده آنهاست. میسلار واتر به تنهایی قادر به پاکسازی پوست از مواد چرب و چسبناک آرایشی نیست. در حالی که شما نمی‌توانید هیچ ماده آرایشی را پیدا کنید که بتواند در مقابل قدرت پاکسازی شیر پاک کن مقاومت کند.

قدرت پاکسازی میسلار واتر، برای نفوذ به منافذ عمیق پوستی بسیار بیشتر از شیر پاک کن است. به همین علت اغلب متخصصان پوست توصیه می‌کنند برای پاکسازی عمقی منافذ پوستی، بعد از شیر پاک کن، حتما از میسلار واتر استفاده کنید.

همچنین اگر در سفر هستید و دسترسی به آب برایتان دشوار است توصیه میکنیم حتما یک میسلارواتر همراه خود داشته باشید چون پس از مصرف، نیاز به شستشو ندارند.

عوارض شیر پاک کن چیست؟

همانطور که گفته شد این ماده قدرتمندترین پاک کننده ای است که میتواند سنگین ترین آرایش و چربی ها را از روی پوست شما پاک کند. اما دقت داشته باشید که بعد از مصرف آن، یا صورت را کامل بشویید و یا از میسلار واتر استفاده کنید، زیرا باقی ماندن آثار شیر پاک کن روی پوست میتواند موجب جوش، التهاب، سوزش و یا خارش شود. این نکته را جدی بگیرید.

پیشنهاد مطالعه:

یک روتین صبحگاهی عالی و ایرانی برای جوان ماندن پوست

دیدگاهتان را بنویسید