طرز تهیه و خواص کتیرا برای مو

خواص کتیرا برای مو (بهترین حالت دهنده طبیعی)

کتیرا از پودر شدن یک ترشح خاص از گیاهی به همین نام به دست می‎آید که در زمینه های آرایشی، غذایی، نساجی و گیاه درمانی استفاده می شود.

اما از دیگر کاربردهای کتیرا می‎توان به عنوان یک قوام دهنده طبیعی و ماده اولیه ژل نام برد. و همچنین به عنوان نرم کننده یا ماسک در مراقبت از مو برای افزایش سلامت و حجم موها استفاده کرد. بنابراین، برای موهای شکننده، خشک یا آسیب دیده یک ماده عالی است. مواد خام کتیرا برای پوست‎های خشک به عنوان یک ماسک صورت مستقل یا در مخلوط با خاک رس و گیاهان ایده آل است.

فواید کتیرا برای مو

کتیرا به دلیل خواص فوق العاده، تقویت کننده، حجم دهنده و حالت دهنده آن استفاده می‎شود و می‎تواند درمانی برای موهای شکننده، خشک، ضعیف شده و کدر به عنوان جایگزینی برای حالت دهنده ها یا ماسک‎های موی شیمیایی باشد.

کتیرا به سلامت و درخشندگی مو کمک می‎کند. کتیرا به دلیل خاصیت حالت دهندگی فرایند شانه کردن موها را آسان‎تر می‎کند و باعث ترمیم ساقه موها می‎شود. این گیاه پروتئین و مواد مغذی ریشه مو را تامین می‎کند و باعث نرم شدن موها می‎شود.

حجم دهنده و حالت دهنده طبیعی مو

کتیرا با حجم دادن بیشتر و تقویت موها به سلامت آن کمک می کند. به دلیل محتوای غنی از کلسیم و پروتئین مشکلات ریزش مو را نیز برطرف می‎کند.

شما می‎توانید صمغ کتیرا، آب و پودر سدر که خشک و آسیاب شده را با هم مخلوط کنید. آن را به شامپوی خود اضافه کنید و پس از اولین استفاده تاثیر آن را خواهید متوجه شد. این مخلوط می‎تواند به رفع ریزش مو کمک زیادی بکند.

خواص روغن کتیرا

روغن کتیرا برای مو بسیار مفید است زیرا به افزایش طول مو کمک می‎کند. همچنین باعث ضخامت تارهای مو می‎شود و افراد طاس برای رشد موهای خود و رهایی از طاسی از آن استفاده می‎کنند.

روغن کتیرا برای پوست نیز بسیار مفید است، آن را نرم می‎کند و همچنین پوست را از آلودگی ها و کک و مک پاک می‎کند. روغن کتیرا در حل مشکلات پوستی از جمله قارچ های پوستی نقش موثری دارد و جزو بهترین روغن های نرم کننده مو محسوب می شود.

همچنین شما می‎توانید برای استفاده آسان تر از فواید سرشار این گیاه، از شامپوهای گیاهی آسارا که حاوی عصاره کتیرا هستند استفاده کنید. این شامپوها از ترکیب عصاره گیاهان شفابخشی چون کتیرا، سدر، حنا، رزماری و بابونه تهیه می شوند.

شامپوهای آسارا برای انواع مو در سه مدل مخصوص موهای خشک، چرب و معمولی موجود است و هر سه بر پایه فرمولاسیون طبیعی توسط پزشکان و متخصصان مجرب طب سنتی تهیه شده اند.

شامپوهای تقویت کننده و ضد ریزش مو گیاهی آسارا برای موهای چرب، خشک و معمولی

این گیاه کمبود وزن را جبران می کند

مطالعات نشان داده است که روغن کتیرا برای افراد دارای لاغری شدید بسیار مفید است، زیرا به افزایش وزن آنها کمک می‎کند. با افزودن یک قاشق چایخوری به یک فنجان شیر و سپس شیرین کردن آن با عسل، می‎توانند به افزایش دلخواه وزن خود برسند.

طرز تهیه ژل کتیرا در خانه

  • با آب (20 گرم پودر در 1 لیتر آب) مخلوط کنید و بگذارید یک شب بماند.
  • هنگامی که مخلوط به حالت ژل مانند در آمد، هم بزنید و سپس به سادگی با انگشتان خود آن را روی موهای تمیز و مرطوب بمالید.
  • موها را شانه کنید و یک پوشش پلاستیکی روی سر خود قرار دهید.
  • بعد از 15 تا 20 دقیقه با شامپو بشویید.
  • همچنین می توان از آن به عنوان پایه‎ای برای ماسک‎های گیاهی صورت یا رنگ مو استفاده کرد.
  • ماندگاری ژل حدودا 10 روز است و آن را در بسته بندی محکم، در ظرفی در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کتیرا صدفی:

یک پر چهار سانتی کتیرا صدفی را در یک لیوان آب ولرم بگذارید و تا صبح بماند، میتوانید یک قطره آب لیمو به عنوان نگهدارنده به آن اضافه کنید تا دیرتر خراب شود. صبح ژل حالت دهنده طبیعی شما آماده ست. بهتر است در یخچال نگهداری شود.

عوارض:

هیچ گاه نگذارید ژل کتیرا (حتی ژل های حالت دهنده و تافت) بیشتر از دوازده ساعت روی موها بماند، به دلیل خشک بودن موها، کشیده شدن مو در خواب باعث می شود بعد از مدتی دچار ریزش مو و موخوره شوید.

توصیه می‎شود مقدار کمی از آن را روی گوشه ای از پوست داخلی آرنج بمالید تا اگر هرگونه حساسیت به محصول دارید را ارزیابی کنید.

منابع:

ویکی پدیا

ecco-verde.com

isha-cosmetics.com

bebodywise.com

این پست دارای 4 دیدگاه است

  1. ساناز

    سلام من تا الان کتیرا نزدم اما دوستم یه پسرخاله داره که خواهرش خیلی نگران موهاشه اونم تاحالا کتیرا نزده😐

  2. آریا

    سلام،من الان۲۵ساله که دارم باکتیراژل درست میکنم.تاالانمهیچ مشکل ریزشی ندارم،بااینکه وقتی ازژلش میزنم بعضی وقتاتاسه الی چهارروز میمانه روی موهام.

  3. ناشناس

    این تجربه شخصی بنده است
    در نوجوانی برای ممانعت از ریزش مو مرتب کتیرا میزدم
    در حمام سر را با شامپو میشیم و سپس به ژل کتیرا آغشته میکردم و شروع میکردم به شستن بدن و نهایت دوش آب خالی و تمام
    الان ۵۲ سالمه
    در جلوگیری از ریزش مو چندان موثر نبود اما
    همه اطرافیانم ؛ برادر بزرگتر و کوچکتر موهایشان سفید شده و موهای من حتی یک تار سفید هم ندارد

    1. امیررضا جلالی

      سلام و عرض ادب
      بسیار عالی
      ممون که تجربیات ارزنده خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

دیدگاهتان را بنویسید