شامپو بدون سولفات چیست؟ بررسی مزایا و معایب

شامپو بدون سولفات چه مزایایی دارد؟

شامپو بدون سولفات مدتی ست که درخواست زیادی از سمت مصرف کنندگان پیدا کرده است. مخصوصا در خانم هایی که موهای دکلره، رنگ شده، موخوره و کراتینه دارند.

اگر تاکنون پشت بطری شامپو را خوانده باشید، احتمالاً نام هایی مانند سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات را دیده اید. در این مقاله سعی شده به شما کمک کنیم تا راجع به برخی از مواد تشکیل دهنده شامپو و اینکه چه کار می‌کنند، بیشتر بدانید. و در نهایت به جواب این سوال برسیم که آیا سولفات موجود در شامپوها برای مو و پوست سر خوب است یا مضر؟

معنی شامپو فری سولفات چیست؟

سولفات نوعی ماده تشکیل دهنده در شوینده و پاک کننده است که باعث ایجاد کف یا حباب می شود و کثیفی و چربی را از بین می برد. رایج ترین سولفات، سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لوریل اتر سولفات(SLES) است که بیشتر در صابون، شامپو و خمیر دندان یافت می شود.

یک تصور غلط رایج این است که برای اینکه ماده پاک کننده یا شوینده تاثیر خود را به طور کامل بگذارد و احساس تمیزی کنیم باید کف زیادی ایجاد شود، اما به تمام محصولات پاک‌کننده‌ای فکر کنید که کف نمی‌کنند مانند میسلار واترهایی که بدون حباب‌های کف‌دار به همان اندازه مؤثر هستند.

شامپو فری سولفات همانطور که از نامش پیداست بدون استفاده از شوینده های مبتنی بر سولفات فرموله شده است. برخی از سولفات ها بی خطر هستند و استفاده از آنان ضرری ندارد اما شامپوهای بدون سولفات، شامپوهای ملایم تری برای پوست سر و مو محسوب می شوند و معمولاً به افرادی که پوست حساسی دارند توصیه می شود.

چرا باید از محصولات بدون سولفات استفاده کنیم؟

1) چربی طبیعی موهای خود را حفظ کنید

شامپویی که حاوی سولفات می باشد می تواند به طور موثر آلودگی را از پوست سر شما پاک کند. اما اگر پوست سر خشکی دارید، ممکن است چربی طبیعی موهای شما را از بین ببرد. یکی از مزایای استفاده از جایگزین های بدون سولفات این است که موهای شما بی آنکه چربی طبیعی آن از بین برود، درخشان می شود و پوست سر را شاداب و مرطوب نگه می دارد.

2) رنگ مو محو نمی شود

افرادی که موهای خود را رنگ می کنند ممکن است تجربه محو یا کم شدن رنگ پس از شستشوی موها را داشته باشند. هیچکس دوست ندارد رنگ موهایش محو شود یا درخشش خود را از دست بدهد شامپوهای بدون سولفات به جلوگیری از کم رنگ شدن مو کمک می کنند.

با جایگزین کردن شامپوی بدون سولفات به جای شامپو معمولی، شاید بتوانید رنگ موی خود را برای مدت بیشتری حفظ کنید. فرمول این شامپوها موها را سرزنده و براق نگه می دارد.

3) رطوبت سر باقی می ماند

اگر موهایتان در هم پیچیده، خشک و زبر هستند و دائما گره می خورند، شاید بهتر است از شامپوی بدون سولفات استفاده ‌کنید. شامپوی فری سولفات موهای آسیب دیده را ترمیم می کند، مرطوب نگه می دارد و درخشش را باز می گرداند. به عبارت دیگر شامپو فری سولفات مو و پوست سر را به طور موثر پاکسازی می کند اما هیچ رطوبتی در این فرآیند از بین نمی رود.

4) تقویت موهای آسیب دیده

شستن موهایتان در صورت آسیب دیدگی و شکننده بودن می‌تواند فرآیندی دشوار باشد. از یک طرف، شما نمی خواهید وضعیت را بدتر کنید. از طرف دیگر، قطعا دوست ندارید پوست سر را چرب و بدون شستشو باقی بگذارید. با شامپوی بدون سولفات، می توانید موهای خود را به آرامی و بدون آسیب بیشتر تمیز کنید.

آیا شامپو بدون سولفات کف نمی کند؟

ممکن است متوجه شده باشید که محصولات بدون سولفات به اندازه شامپوی معمولی که حاوی سولفات هستند کف نمی کند، اما این بدان معنا نیست که آنها موهای شما را تمیز نمی کنند.

در ابتدای این مقاله اشاره کردیم که اکثر افراد به اشتباه تصور می کنند که شامپویی که بیشتر کف می کند در پاکسازی موثرتر است!

درست است که شامپوهای سولفاته در مقایسه با شامپوهای بدون سولفات در طول شستشوی مو کف بیشتری تولید می کنند و این باعث می شود که افراد در ابتدا احساس شستشوی راحت تر و بهتری داشته باشند اما شامپوهای بدون سولفات عمل پاکسازی را به طور ایده آل تری انجام می دهد.

سورفکتانت های جایگزین موجود در شامپوهای بدون سولفات به طور فوق العاده کارآمد آلودگی را از پوست سر و موهای شما پاک می کنند، بدون اینکه PH پوست سر شما را مختل کنند.

تفاوت شامپو سولفات دار و بدون سولفات چیست؟

فری سولفات یعنی ماده کف کننده سولفات دار در آن محصول استفاده نشده و از کف کننده های ملایم مانند سدیم سارکوزینات که ملایم هستند و به موها آسیب نمیرسانند استفاده شده است. معمولا این شامپوها ترمیم کنندگی بیشتری روی موها دارند.

آیا شامپو بدون سولفات باعث ریزش مو می شود؟

پاسخ کلی به این سوال در یک کلمه “خیر” است!

در واقع، استفاده بیش از حد از سولفات ها به احتمال زیاد منجر به ریزش مو می شود. این به این دلیل است که سولفات‌های خشن می‌توانند پوست سر را تحریک کنند و پروتئین موهای شما را کاهش دهد و منجر به تجزیه کوتیکول و ساقه مو شود. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که همه افراد به دلیل سولفات ها دچار ریزش مو یا آسیب مو نمی شوند.

مواردی که می توانند شما را در معرض خطر ریزش مو به دلیل استفاده از سولفات قرار دهند عبارتند از: پوست حساس یا خشک، یائسگی، موهای رنگ شده، نازک و شکننده.

از کجا بفهمیم شامپو سولفات دارد یا خیر؟

نوعا شامپوهای فری سولفات (بدون سولفات) با علائم اختصاری SLS free یا ALS free و در زبان فارسی با عبارت (بدون سولفات) مشخص می‌شوند و اگر به ترکیبات آن توجه کنید، نام‌هایی از قبیل آمونیوم لوریل سولفات، سدیم لوریل سولفات و سدیم لوریل اتر سولفات را مشاهده نخواهید کرد. در حالی که در اکثر شامپوهای دارای سولفات، ترکیبات ذکر شده را در فرمولاسیون خود دارند.

عوارض شامپو بدون سولفات

اگرچه استفاده از شامپوهای فری سولفات جنبه های خوب زیادی دارد، اما مشکلاتی نیز وجود دارد. به طور کلی شامپوهای بدون سولفات فقط در صورتی موثر هستند که در مقدار مشخصی استفاده شوند. بنابراین استفاده نادرست از آنها می تواند باعث ریزش مو شود.

برخی افراد بیشتر مستعد شوره سر هستند، به خصوص اگر پوست خشک و حساس یا سابقه اگزما و سایر بیماری های پوستی داشته باشند. اگر مستعد شوره سر هستید و از شامپوهای بدون سولفات استفاده می کنید، ممکن است پوست سرتان در اثر تغییر سطح pH تحریک شده و پوسته پوسته شود.

هنگام جایگزین کردن شامپو بدون سولفات به جای شامپوی معمولی، موهای شما ممکن است بعد از چند شستشوی اول تا حدودی متفاوت احساس شود. این به این دلیل است که پوست سر و مو باید با انواع مختلف مواد سازگار شوند. همچنین مهم است که بدانید وقتی سولفات ها را حذف می کنید، ممکن است موهای شما برای مدتی چرب تر شود تا زمانی که با روال جدید سازگار شود.

شامپو بدون سولفات آسارا

راجع به آسیب سولفات به موهای رنگ شده پیش تر صحبت کرده ایم. گفتیم سولفات باعث کم رنگ شدن مو و از بین رفتن یک هاله رنگ از روی موها می شوند. بنابراین توصیه متخصصین برای بعد از رنگ و مش و کراتینه و ویتامینه کردن مو، استفاده از شامپوهای فری سولفات می باشد.

شامپو بدون سولفات گیاهی آسارا مخصوص موهای رنگ شده

شامپو گیاهی بدون سولفات آسارا، مخصوص موهای رنگ شده و برای ترمیم آسیب دیدگی ساختمان مو تولید شده است. این محصول حاوی عصاره پوست گردو و انار می باشد که نقش بسیار زیادی در ترمیم آسیب دیدگی ساختمان مو دارند. این شامپو با کف ملایم و کنترل شده در حالی که باعث پاکسازی مو و پوست سر می شود از ساختمان مو محافظت می کند و موهای آسیب دیده را ترمیم می کند.

طبق گزارش بیش از 90 درصد افرادی که درگیر موخوره بودند و گزارش روند درمان خود را ارائه دادند، استفاده همزمان از سرم گیاهی رفع موخوره آسارا و شامپو بدون سولفات آسارا نتیجه بسیار خوبی برای درمان موخوره داشته است تا حدی که پس از مصرف، نیاز به استفاده از محصولات مشابه را پیدا نکردند.

سرم ضدموخوره و شامپو بدون سولفات آسارا برای ترمیم موهای آسیب دیده و یا موخوره شده

پیشنهاد مطالعه:

شامپو گیاهی بدون سولفات چه مزیت هایی دارد؟

بهترین شامپو برای موهای چرب و روش طبیعی رفع چربی مو

آشنایی با ترکیبات رایج شامپو و کاربرد هر کدام برای مو

خلاصه:

شامپو بدون سولفات چیست؟

شامپو بدون سولفات بدون استفاده از شوینده های مبتنی بر سولفات مانند SLS فرموله شده است. شامپوهای بدون سولفات، معمولاً به افرادی که موی دکلره، رنگ شده و موخوره دارند توصیه می شود.

کدام شامپو بدون سولفات بهتر است؟

این موضوع کاملا به شرایط موی شما بستگی دارد اما شامپو بدون سولفات آسارا درصد رضایت بالای 90 درصد داشته و حاوی عصاره انار و گردو برای ترمیم کنندگی بیشتر میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید