اسنشیال اویل چیست و چه کاربردی دارد؟

اسنشیال اویل چیست؟ و هر کدام چه کاربردی دارند؟

اسنشیال اویل یک محصول طبیعی است که از یک گونه گیاهی استخراج می شود. همه گیاهان اسانس تولید نمی کنند و گیاهانی که این کار را انجام می دهند، اسانس ممکن است در ریشه، ساقه، برگ، گل یا میوه آنها یافت شود.

اسنشیال اویل چیست؟

هر زمان که پوست پرتقال را جدا می کنید، یک ساقه اسطوخودوس را می چینید، یک شاخه رزماری را جدا می کنید یا یک گل رز را استشمام می کنید، عطر دوست داشتنی که بینی شما را پر می کند، اسانس این گیاه است.

اسنشیال اویل ها (اسانس های روغنی) عصاره‌های گیاهی غلیظی هستند که بو و طعم طبیعی منبع خود را حفظ می‌کنند. آنها اغلب بوی بسیار قوی‌تری نسبت به گیاهانی دارند که از آنها می‌آیند و حاوی سطوح بالاتری از مواد فعال هستند.

هر اسانس ترکیب منحصر به فردی از مواد شیمیایی دارد و ترکیب شیمیایی یک اسانس ممکن است در همان گونه گیاهی یا از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت باشد.

روغن های مصنوعی (سنتزی) اسانس واقعی محسوب نمی شوند.

اسانس ها توسط خود گیاهان نیز استفاده می شوند! اسانس‌های طبیعی موجود در گیاهان به کنترل عفونت، کنترل رطوبت، اثرات هورمونی، بهبود زخم و جذب یا دفع حشرات، پرندگان و حیوانات کمک می‌کنند.

طرز تهیه اسنشیال اویل

سه راه اصلی برای استخراج اسنشیال اویل از گیاه وجود دارد:

  1. فشردن گیاه

ساده ترین روش استخراج اسانس از طریق فشردن است. در این روش ماده گیاهی برای گرفتن اسانس به صورت مکانیکی فشرده می شود. این روش برای مواد گیاهی با پوست ضخیم و روغنی مانند لیمو، پرتقال یا گریپ فروت بهترین کاربرد را دارد.

  1. تقطیر بخار

تقطیر با بخار رایج ترین روش تولید اسانس است.

در این فرآیند بخار داغ از مواد گیاهی عبور می کند و باعث می شود گیاه، روغن های معطر خود را آزاد کند. این روغن وارد بخار می شود و سپس سرد می شود و اسانس خالص را در آب مقطر باقی می گذارد.

این روش برای استخراج اسانس از گیاهان چوبی و قوی مانند اسطوخودوس، رزماری یا چوب سرو مناسب است. تقطیر با بخار برای گیاهان ظریف مانند گل رز بسیار سخت است، زیرا گرما قبل از آزاد شدن روغن، گلبرگ ها را از بین می برد.

در کارخانه ها این روش با دستگاه های مخصوص تقطیر برای تولید اسانس مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. استخراج با حلّال

استخراج با حلال یکی دیگر از روش های رایج تولید اسانس است. در این روش ماده گیاهی با حلالی مانند اتانول، بنزین، دی متیل یا هگزان ترکیب می شود.

پس از مدتی، حلال اسانس های گیاهی را بیرون می کشد. این مخلوط تزریق شده سپس در الکل خالص حل می شود تا حلال از بین برود.

از آنجایی که الکل خالص به راحتی در دمای اتاق تبخیر می شود، حلال را با خود همراه می کند و عصاره اسانس خالص گل را باقی می گذارد.

استخراج با حلال فرآیندی بسیار ملایم تر از تقطیر با بخار است و به همین دلیل معمولاً برای تولید اسانس از گل های ظریفی مانند یاس، بابونه و یلانگ یلانگ استفاده می شود.

تفاوت اسنشیال اویل و روغن چیست؟

تفاوت اصلی بین اسانس و روغن معمولی این است که اسانس به طور کلی ماندگاری بیشتری دارد و سرشار از فواید طبیعی و همچنین فواید آروماتراپی است. از طرفی روغن معمولی مملو از چربی های تک اشباع شده است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و همچنین کلسترول را به سطح مناسبی می رساند.

اسانس ترکیبی است که عمدتاً از یک گیاه به دست می آید. دلیل غلظت آن، این است که آنها ویژگی ها، عطر و اسانس گیاه را تشکیل می دهند. در مقایسه با سایر فرآیندها، فرآیند تولید اسانس ساده است.

یک روغن معمولی عمدتاً با روغن پخت و پز مرتبط است. این روغن یک مایع مصنوعی، گیاهی یا حیوانی است که در طیف وسیعی از انواع پخت و پز استفاده می شود.

چند نمونه از رایحه های اسانس وجود دارد که عبارتند از ترنج، نعناع، ​​گریپ فروت و اسطوخودوس اما روغن معمولی دارای بوی بدی است که شاید شبیه فلز، مداد رنگی یا چیزی ترش باشد.

چند نکته مهم درباره مصرف اسنشیال اویل ها :

میزان ماندگاری:

عمر مفید اسانس عموماً طولانی است زیرا محدوده دوره بین 2 تا 15 سال است. اما ماندگاری روغن معمولی، تنها 1 تا 2 سال در نظر گرفته می شود.

در نهایت هم اسانس و هم روغن معمولی دو روغن محبوب هستند. اسانس ها عمدتا طبیعی هستند. در همین حال، روغن معمولی می تواند هم طبیعی و هم مصنوعی باشد.

منبع اسانس قسمت های معطر گیاه است، در حالی که گیاهان خوراکی منبع روغن معمولی هستند. وقتی صحبت از رایحه به میان می‌آید، یک اسانس بسیار معطر است، در حالی که روغن معمولی معطر یا بدون عطر است.

اسانس را می توان به عنوان بخارساز، صابون، رایحه درمانی و شوینده استفاده کرد. در مقابل، روغن معمولی عمدتاً برای پخت و پز استفاده می شود.

روغن پایه برای اسنشیال اویل و میزان ترکیب:

این اسانس های روغنی در صورت استفاده موضعی حتما باید رقیق سازی بشن.

بهترین روغن پایه برای استفاده موضعی از اسنشیال اویل، روغن جوجوبا یا آرگان هست چون بافت سبک و زود جذبی دارند.

مقدار ترکیب: برای کودکان زیر شش سال و در افراد مسن بالای 65 سال نیم درصد. برای خانم های شیرده و باردار یک درصد و برای افراد عادی رقیق سازی دو درصد انجام بشه.

خواص انواع اسنشیال اویل:

اسنشیال اویل را می‌توان به عنوان نوعی داروی مکمل در رایحه درمانی (آروماتراپی) و یا به صورت موضعی روی پوست، استفاده کرد.

در ادامه چند اسنشیال اویل رایج و فواید آنها آورده شده است:

  • اسنشیال اویل اسطوخودوس

شما می توانید آن را به عنوان رایحه درمانی به حمام ببرید، برای تهیه اسپری اتاق یا اسپریزر بدن به آب اضافه کنید، یا با روغن پایه ترکیب کنید تا روغن بدن درست شود.

اسطوخودوس می تواند به کاهش استرس، درد و خواب کمک کند. قبل از کشف ضدعفونی‌کننده‌ها، اسطوخودوس به عنوان یک ماده تمیزکننده در بیمارستان‌ها نیز استفاده می‌شد.

  • اسنشیال اویل درخت چای

اکثر مردم از روغن درخت چای به عنوان یک ضد عفونی کننده، ضد میکروبی یا ضد قارچ استفاده می کنند. همچنین می توانید از آن برای موارد زیر استفاده کنید:

  • آکنه. مقداری پنبه بردارید و آن را به اسانس درخت چای آغشته کنید. سپس، آن را مستقیماً روی آکنه بمالید. روغن درخت چای می تواند به رفع سریعتر آکنه کمک کند.
  • می توانید آن را روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل یا جوجوبا که به رقیق شدن اسنشیال اویل کمک می‌کند، رقیق کنید و این ترکیب را روی پوست آسیب‌دیده قرار دهید. از خواص روغن نارگیل در تقویت مو غافل نشوید.

یک نکته احتیاطی: اگر بچه کوچک یا حیواناتی در خانه دارید از در دسترس گذاشتن روغن درخت چای جدا خودداری کنید.

  • اسنشیال اویل روغن نعناع

روغن نعناع فلفلی ضد التهاب، ضد قارچ و ضد میکروبی است. سردرد را تسکین می دهد و با خستگی مبارزه می کند. همچنین باعث بهبود خلق و خو می شود و تاثیرات مثبتی بر روده، گوارش و حافظه می گذارد.اگر مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر هستید، چای نعناع نیز می‌تواند معده شما را آرام کند.

هنگام استفاده از این روغن به صورت موضعی، مطمئن شوید که آن را رقیق کرده اید.

  • اسنشیال اویل رزماری

استفاده از اسنشیال اویل رزماری فواید بسیاری مانند بهبود عملکرد مغز، تقویت رشد مو، کاهش درد و استرس، بهبود خلق و خو و کاهش التهاب مفاصل دارد.

این ماده، برای استفاده در رایحه درمانی و به صورت موضعی روی پوست با روغن حامل(carrier oil) بی خطر است. اگر باردار هستید یا مبتلا به صرع یا فشار خون بالا دارید، توصیه می شود از روغن و یا اسنشیال اویل رزماری خودداری کنید.

  • اسنشیال اویل سدر

روغن چوب سدر که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی است، با رایحه چوبی خود یک ماده محبوب در دفع حشرات، شامپو و دئودورانت است. اما می توانید از روغن چوب سدر نیز برای بهبود خواب و اضطراب استفاده کنید.

می توانید از روغن چوب سدر به عنوان رایحه درمانی و همچنین یک درمان موضعی مخلوط با روغن حامل استفاده کنید.

  • اسنشیال اویل گل محمدی

روغن گل محمدی یک اسنشیال اویل است که برای قرن ها نقش مهمی در بسیاری از روتین های مراقبت از پوست و بدن داشته است. اسانس گل محمدی به رفع اضطراب و افسردگی کمک می کند. این اسانس اغلب در مدیتیشن و دعا استفاده می شود، زیرا به ایجاد قدرت و تعادل بدن کمک بسیاری می کند.

  • روغن اسانسی صندل

اسنشیال اویل چوب صندل از خواص آرامش‌بخش برخوردار است و ممکن است در کاهش استرس، اضطراب و بی‌خوابی مؤثر باشد. این عصاره معروف به خاصیت آرامش‌بخش و مهار کننده سیستم عصبی است.

چوب صندل و روغن اسانس آن دارای خواص ضد التهابی هستند. می‌تواند در کاهش التهاب پوست، آکنه و التهابات دیگر پوستی مؤثر باشد.

طبق تجربه شخصی خودم، چوب صندل به قدری در آرام بخشی من موثره که اصلا بینظیر. یک رایحه بسیار ملایم و عجیب و غریب داره. اصلا انگار احساس میکنی این رایحه رو واقعا از باغ های بهشتی گرفتن و آوردن برای شما.

زیاد هم تعریف نکنم بهتره چون سلیقه ها متفاوته اما برای من که واقعا استثناییه. چشام رو میبندم و فقط لذت میبرم.

اسنشیال اویل در روتین پوستی

گنجاندن روغن در روتین پوستی اصلا پیچیده نیست. شاید تا کنون از روغن استفاده نکرده اید زیرا نمی دانید چرا به آنها نیاز دارید. اسنشیال اویل ها شبیه تمام چیزهایی هستند که برای تقویت پوست و موی خود سراغ آنها می روید و حتی عملکرد بهتری دارد.

شما می توانید این اسانس ها را تنفس کنید، به صورت موضعی روی پوست استفاده کنید، برخی از آنها را می توانید به عنوان مکمل غذایی مصرف کنید و نتایج عالی بگیرید.

از آنجایی که اسنشیال اویل ها ترکیبات گران قیمت و با اثر درمانی بسیار بالا هستند، استفاده از شوینده و شامپوی گیاهی باکیفیت برای شستشوی سر، در تاثیرگذاری اسنشیال اویل بسیار مهم است.

بهترین شامپو برای شستشوی مو بعد مصرف اسنشیال اویل چیست؟

شامپو و شوینده در کاهش یا افزایش اسنشیال اویل نقش مهمی دارد

شما در وهله اول باید شامپو و شوینده مناسب نوع موی خود را پیدا کنید و سپس تاثیر اسنشیال اویل را به خوبی حس خواهید کرد. اگر شامپو و شوینده شما ترکیبات مناسبی نداشته باشد مطمئنا تاثیرگذاری اسانس های روغنی را کاهش میدهند.

اگر شامپوی شما حاوی عصاره های گیاهی مناسب باشند تاثیرگذاری آنها را بیشتر خواهند کرد و مکمل هم خواهد شد.

  • شامپو مخصوص موهای خشک

شامپو گیاهی آسارا برای موهای خشک حاوی عصاره سدر، حنا، بابونه، کتیرا و رزماری است. پیش تر در این مقاله راجع به فواید سدر و رزماری گفته ایم. استفاده از این شامپو در برخی افراد ممکن است باعث ریزش مو در موهای سست و ضعیف شود و در ادامه موهای قوی تر و مستحکم جای آنها رشد می کند. با استفاده از شامپو آسارا به شکل محسوسی موها تقویت شده و مستحکم می‌گردد.

شامپو آسارا علاوه بر خواص دارویی فوق‌العاده آن در تقویت ریشه مو، جلوگیری از ریزش مو و برطرف کردن موخوره و شوره سر، توان شویندگی سر را نیز دارد.

همچنین افرادی که موهای خشک، زبر و خشن دارند بهتر  است بعد از شستشوی سر، از نرم کننده مناسب خود برای تاثیر بهتر استفاده کنند. سرم گیاهی نرم کننده موی آسارا با فرمولاسیون طبیعی و بافت بسیار سبکی تولید شده است و نیازی به شستشو ندارد. این سرم از موهای خشک محافظت می کند و وز مو را برطرف می کند و حالت ابریشمی در موهای شما ایجاد می کند.

سرم نرم کننده مو گیاهی آسارا: رفع گره خوردگی مو، افزایش شانه پذیری مو، فاقد چربی و بدون نیاز به شستشو

  • شامپو مخصوص موهای چرب

این شامپو با استفاده از عصاره طبیعی گیاهان دارویی و شفابخشی همچون سدر، حنا، بابونه، کتیرا و رزماری، و فرمولاسیون متخصصین طب سنتی و بهره‌گیری از تجارب پزشکان و اساتید مجرب تهیه شده است. شامپو آسارا علاوه بر اینکه موجب کاهش ترشح چربی پوست و مو می شود، خواص دارویی بسیار خوبی در تقویت ریشه مو، جلوگیری از ریزش مو و برطرف کردن موخوره و شوره سر را دارد.

  • شامپو مخصوص موهای معمولی

موهای معمولی به موهایی گفته می شود که نه خیلی نرم و نازک هستند و نه زبر و خشن! این شامپو نیز شامل ترکیبات گیاهی و طبیعی همچون سدر، حنا، بابونه، کتیرا و رزماری می باشد. انواع سه‌گانه شامپو از نظر خواص تقویت‌کننده گیاهی و قدرت شویندگی هیچ فرقی با هم نداشته و تفاوت آنها در مقدار نرم‌کنندگی می باشد. در شامپو مخصوص موهای چرب (نرم و نازک) نرم‌کننده کمتری نسبت به شامپو مخصوص موهای خشک و موهای معمولی وجود دارد.

  • شامپو مخصوص موهای رنگ شده و آسیب دیده

شامپو گیاهی آسارا مخصوص موهای رنگ شده یک محصول تخصصی و بدون سولفات برای ترمیم آسیب دیدگی ساختمان مو می باشد. احتمالا برایتان پیش آمده است که بعد از رنگ کردن موهای خود، با استفاده از شامپوهای روزانه معمولی رنگ مویتان کمتر شده و هاله ای از رنگ از بین رفته است. این امر به دلیل سولفات موجود در شامپوهای معمولی است که باعث کف کنندگی رایج شامپوها می شود. شامپو گیاهی بدون سولفات آسارا مخصوص موهای کراتینه، ویتامینه، رنگ و مش شده است و بهترین گزینه برای حفظ موهای آسیب دیده می باشد.

شامپو بدون سولفات گیاهی آسارا مخصوص موهای رنگ شده

در ترکیبات این محصول از عصاره پوست گردو و انار استفاده شده است که نقش بسیار زیادی در ترمیم آسیب دیدگی ساختمان مو دارند.

به عنوان مثال افرادی که مبتلا به موخوره هستند باید حتما از شامپوهای تخصصی که مغذی ساختمان مو هست استفاده کنند که شامپوی گیاهی بدون سولفات آسارا یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود.

سرم گیاهی رفع موخوره آسارا که مواد تشکیل دهنده کاملا طبیعی دارد و فاقد هرگونه مواد شیمیایی است، علاوه بر برطرف کردن موخوره با پروتئین و آبرسانی به تارهای مو سبب بهبود کوتیکول مو می شود و خشکی مو را از بین می برد.

سرم گیاهی درمان موخوره آسارا

در این مقاله با اسنشیال اویل ها و طرز تهیه و انواع آن آشنا شدید. همچنین محصولاتی برای محافظت بیشتر از موی شما و افزایش کارآمدی اسنشیال اویل معرفی گردید. ما به شما اطمینان می دهیم تمامی محصولات معرفی شده در این مقاله، بهترین در نوع خود هستند و تاثیر به سزایی در سلامت موی شما می گذارند. برای مشاهده این محصولات به فروشگاه آسارا مراجعه کنید.

منابع:

https://www.takingcharge.csh.umn.edu/what-are-essential-oils

https://www.niehs.nih.gov/health/topics/agents/essential-oils/index.cfm

چکیده مقاله:

اسنشیال اویل (اسانس روغنی) چیست؟

اسنشیال اویل یک محصول طبیعی است که از یک گونه گیاهی استخراج می شود. هر زمان که پوست پرتقال را جدا می کنید، یک ساقه اسطوخودوس را می چینید، یک شاخه رزماری را جدا می کنید یا یک گل رز را استشمام می کنید، عطر دوست داشتنی که بینی شما را پر می کند، اسانس این گیاه است.

تفاوت آن روغن و اسنشیال اویل چیست؟

اسانس به طور کلی ماندگاری بیشتری دارد و سرشار از فواید طبیعی و همچنین فواید آروماتراپی است. از طرفی روغن معمولی مملو از چربی های تک اشباع شده است. اسانس ها نفوذ، تاثیر و قیمت بسیار بالاتری نسبت به روغن دارند اما معمولا باید با روغن های حامل مثل جوجوبا مصرف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید