خواص بینظیر حنا برای تقویت مو، کنترل چربی و ریزش مو

خواص بینظیر حنا برای تقویت مو، کنترل چربی و ریزش مو

حنا در اصل در آسیا و مدیترانه کشت می‎شود، اما امروزه می‎توان آن را در مناطق گرمسیری و نیمه خشک در سراسر جهان نیز یافت. این گیاه، که بیشتر به عنوان یکی از محبوب‎ترین مواد آرایشی در هند شناخته می‎شود، از گذشته تا به حال از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‎کرده است. زنان در سراسر دنیا برای سال‌ها، شاید قرن‌ها، توصیه‌های مادر و مادربزرگ خود را در مورد استفاده از حنا روی موهای خود می‌پذیرند و از فواید آن بهره می‌برند.

حنا محبوبترین رنگ موی جهان با خواصی فوق العاده

در میان رنگ های کاملا طبیعی که در سراسر جهان استفاده می‎شود، حنا محبوب‎ترین است. حنا منبع خوبی برای کسانی است که می خواهند از شر موهای سفید خود خلاص شوند و برای کسانی که به کرم های شیمیایی حساسیت دارند. اکثر افراد معمولا از این گیاه برای محافظت از موهای خود در برابر آفتاب و گرد و غبار استفاده می‎کنند.

مهمترین خواص حنا

کنترل کننده ریزش مو، تقویت مو:

حنا می تواند موهای شما را قوی و مستحکم کند و از ریشه آن را تغذیه کند تا موهایی ابریشمی و براق داشته باشید و باعث حالت گرفتن موها می‎شود.

مواد مغذی موجود در حنا به تغذیه موها و همچنین التیام آسیب کمک می‎کند. تحقیقات نشان می‎دهد که حنا باعث کاهش ریزش مو و تقویت موها می‎شود، به تمیز نگه داشتن پوست سر و جلوگیری از خارش سر کمک می‎کند. حنا برای رشد مو بهترین چیزی است که می توانید به موهای خود بزنید.

خنک کننده سر:

این ماده همه کاره مو را می‎توان برای حفظ سلامت کلی مو استفاده کرد. حنا اثر خنک کنندگی روی پوست سر دارد.

ضد قارچ و میکروب:

خواص ضد قارچی و ضد میکروبی حنا با مبارزه با مشکلات مختلف پوست سر مانند شوره سر، خارش پوست سر و .. به حفظ سلامت پوست سر کمک می‎کند و باعث از بین بردن ناخالصی‎های مو می‎شود.

کنترل کننده شوره سر:

استفاده منظم از حنا روی موها نه تنها مشکل شوره سر را برطرف می‎کند، بلکه از بازگشت آن نیز جلوگیری می‎کند.

تنظیم کننده ph پوست:

حنا یک ماده عالی برای متعادل کردن pH و تولید چربی پوست سر است. و به از بین بردن چربی اضافی از موهای شما کمک می‎کند، فولیکول‎ها را تقویت کرده و عملکرد طبیعی غدد چربی را بازیابی می‎کند.

افزایش سلامت پوست سر، سطح pH متعادل و منافذ باز، باعث توقف ریزش مو و رشد مو می‎شود. حنا نه تنها به رشد سریع موهای شما کمک می‎کند، بلکه بافت موهای شما را نیز بهبود می بخشد.

پیشگیری از سفید شدن زودرس موها:

زمانی که موهای شما در مرحله رشد هستند، ملانین فعال تولید می شود. عواملی مانند استرس، سلامت داخلی بدن، کاهش دفاع آنتی اکسیدانی و .. می‎تواند باعث سفیدی زودرس مو شود. وجود آنتی اکسیدان‎های قوی در این گیاه، باعث جلوگیری از سفید شدن موها می‎شود.

جلوگیری از موخوره:

همچنین یک سد محافظ در اطراف ساقه‌های مو ایجاد می‌کند، باعث رطوبت پوست سر می‎شود و مو را خوش حالت نگه می‌دارد. حنا به درمان موخوره کمک زیادی می کند و شکنندگی موها را به حداقل می‎رساند.

کاهش ترشح چربی سر:

پوست سر به طور طبیعی چربی ترشح می‎کند و در برخی موارد محیط و عوامل خشن خارجی یا سایر مسائل بهداشتی داخلی، باعث پوسته پوسته شدن بیش از حد روی پوست سر و خارش مداوم و ریزش مو می‎شود. استفاده از این گیاه بر روی پوست سر پس از شستشوی کامل موها به تعادل تولید غدد سبوم و کاهش چربی پوست سر کمک می‎کند و بافت مو را غنی می‎کند.

کمک به رفع شپش مو:

شپش سر یک مشکل رایج در کودکان و بزرگسالان است. در حالی که داروهای ضد شپش موضعی مختلفی در دسترس هستند، اما اغلب باعث خشکی و آسیب به موها می‎شوند. حنا مانند یک درمان طبیعی ضد انگلی عمل می‎کند که نه تنها شپش سر را از بین می‎برد، بلکه باعث سلامت مو و پوست سر نیز می‎شود.

کلاژن ساز طبیعی:

زخم های پوست سر ناشی از کیست‎ها یا .. را می‎توان با استفاده موضعی از حنای تازه بهبود بخشید. بر اساس تحقیقات، این گیاه، التهاب را کاهش می‎دهد و سرعت انقباض زخم را افزایش می دهد. همچنین به تولید کلاژن کمک می‎کند، بنابراین، به سرعت زخم را بهبود می‎بخشد و رشد موهای جدید را در ناحیه آسیب دیده افزایش می‎دهد.

کنترل میگرن:

حنا یک درمان طبیعی برای میگرن است. استفاده از خمیر تازه برگ این گیاه، روی پیشانی احساس خنکی می دهد و سردردهای استرسی را کاهش می دهد.

خواص تغذیه‌ای این گیاه استثنایی، آن را برای تبدیل موهای خشک، آسیب‌دیده و ناسالم به موهای نرم، براق و پرپشت مناسب می‌سازد. همچنین می‎توانید برای نتایج بهتر، آن را با گیاهان دارویی دیگر مخلوط کنید تا نتایج سریع‌تری حاصل شود.

خواص حنا برای پوست و مو

دیگر خواص حنا به صورت مختصر:

جلا دهنده چشم است
رویش دهنده مو است
خوشبو کننده بدن است
حنا مالی بدن بعد از نوره کشیدن به شکلی که از گردن تا مچ پارا در بربگیرد نقش پیشگیرانه از بیماریهای جنون، جذام و پیسی دارد.
باعث تقویت قوای جنسی می شود.
درمان کننده میگرن است.
بوی بد عرق بدن را درمان می کند.
ترکیب حنا و نوره و مالیدن ان بر بدن موجب درمان سفیدی های سطحی پوست است.
مالیدن حنا به بدن بعد از نوره از بیماری خوره پیشگیری می نماید.
مالیدن حنا به سر و بدن برای جوش و دمل نافع است.
مالیدن حنا به سر برای دفع و رفع گری موثر است.
قرار دادن حنا برای مدتی بر روی خارهای گوشتی و استخوانی برای تحلیل ان مفید است.
نهادن حنا بر روی زخم و زخمهای چرکین برای درمان ان موثر است.
مالیدن حنا به بدن در رفع لکه های سرخ بدن مفید است.
مالیدن حنا به پا برای درمان پا درد مفید است
مالیدن حنا به سر موجب برگشت عادت ماهانه می شود.
بکارگیری مستمر حنا از ناحیه مرد و زن موجب زیبائی فرزند می شود.

انواع حنا

حنای طبیعی:

حنای طبیعی از برگ های گیاه آیورودا ساخته می‎شود. هنگامی که آن را به موهای خود می‎زنید، موها به رنگ قهوه ای یا نارنجی در می‎آیند. این حنای خالص برای بهبود شرایط مختلف پوست سر و افزایش رشد موهای جدید شناخته شده است.

حنای سیاه:

در حالی که برگ‎های حنا یک رنگ نارنجی مایل به قهوه ای موقت به مو یا پوست سر شما می دهد، رنگ‎های شیمیایی مختلفی به آن اضافه می‎شود تا سایه تیره تر و ماندگاری ایجاد کند. این حنای تقلبی به حنای سیاه معروف است که اغلب حاوی فنیلن دی آمین است. فنیلن دی آمین یکی از علل اصلی درماتیت تماسی (نوعی التهاب پوستی) است.

حنای بیرنگ:

این نوع حنا در واقع نوعی پودر سنتزی و ساختگی است اما خواصی ندارد و مواردی هم که برای خواص آن تعریف می شود در واقع نوعی مانور تبلیغاتی حساب می شود. این موضوع را می توانید از متخصصین طب سنتی جویا شوید. در بی نتیجه بودن حنای بی رنگ همین بس که تا چند سال پیش وجود نداشته و در اثر افزایش درخواست بازار و نسل جدید، برای از بین بردن رنگ حنا، پای این ماده به بازار باز شد.

پیشنهاد مطالعه: روش های خانگی بی رنگ کردن حنای طبیعی

چگونه از حنا استفاده کنیم؟

  1. حنا معمولا به صورت پودر در دسترس است. مقدار مناسب پودر حنا را بسته به طول موهایتان اندازه بگیرید.
  2. اگر دوست دارید تاثیر رنگ بخشیدن حنا به موهایتان را افزایش دهید می‎توانید چای سیاه، قهوه یا هر دو را دم کنید و به مقدار کافی به پودر حنا اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. جوشانده چای یا قهوه داغ تاثیر بهتر رنگ را تضمین می‎کند و به موهای شما رنگی شاداب می بخشد.
  3. اگر تجربه خشکی سر پس از استفاده از حنا داشته اید، می‎توانید آن را با موادی مانند ماست یا آلوئه ورا برای اثر مرطوب کنندگی مخلوط کنید.
  4. پس از تهیه خمیر حنا و در صورتی که مواد دیگری را با آن ترکیب کردید ابتدا آنها را خوب با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود و سپس آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. ظروف شیشه ای گزینه خوبی برای نگهداری هستند. البته توصیه می شود به مقدار لازم حنا را با آب مخلوط کنید و تازه به تازه از آن استفاده کنید.
  5. بهتر است اجازه دهید مواد یک شب یا حداقل به مدت 6-8 ساعت در دمای اتاق خیس بخورند تا رنگ کاملا آزاد شود.
  6. قبل از اینکه آن را به پوست سر و موهای خود بمالید، دوباره خمیر را مخلوط کنید.

مراحل زدن حنا به سر و موها

  1. لباسی که زیاد آن را دوست ندارید بپوشید، گردن و شانه های خود را با پارچه بپوشانید. مقداری روغن نارگیل به خط موی خود بمالید تا از ایجاد لکه حنا روی پوستتان جلوگیری کنید.
  2. موهای خود را به قسمت‎های کوچک تقسیم کنید و قبل از استفاده از حنا، آنها را با گیره یا کش محکم کنید.
  3. حالا از یک برس رنگ مو استفاده کنید و شروع به زدن حنا از ریشه تا نوک موهای خود کنید. دقت کنید که خمیر، به تمام تارهای مو برسد.
  4. حنای خالص برای پوست کاملا بی خطر است. بنابراین در صورت برخورد حنا به پوست سر و ماساژ آن هیچ عوارضی پیش نمی‎آید.
  5. پس از زدن حنا به تمام سر، موهای خود را با کش ببندید و روی آن را با کلاه دوش بپوشانید.
  6. بگذارید حداقل 2-3 ساعت بماند و سپس با آب معمولی بشویید. بهتر است بعد از گذشت یک روز از شامپو استفاده کنید.

تقویت مو با ماسک حنا

این ماسک باعث تقویت مو، کمک به رشد مو، رطوبت دهی به مو و رفع شوره سر میشه.

پودز حنا ۱ فنجان
ژل آلوورا به مقدار لازم
روغن نارگیل به مقدار لازم

برگ حنا رو پودر کرده و با ژل آلوورا کاملا مخلوط کنید تا خمیری یک‌دست به وجود بیاد

به خط مو، گوش‌ها و گردنتون روغن نارگیل بمالید تا رنگ نگیره!

حالا، با یک برس رنگ مو، خمیر رو از ریشه تا نوک موهاتون بمالید!

موهاتون رو با کلاه به‌ مدت ۲ ساعت بپوشانید بعدش موها رو با یک شامپوی طبیعی بشورید.

شامپوهای حاوی عصاره حنا

در صورتی که وقت یا حوصله روند حنا زدن به موها و باقی گذاشتن آن روی سر به مدت چندین ساعت را ندارید، ساده ترین روشی که به شما پیشنهاد می‎کنیم استفاده از شامپوهای گیاهی است که در ترکیبات خود از حنا بهره می‎برند. در این صورت می‎توانید در فرآیندی ساده و کم زمان از فواید فراوان حنا برخوردار شوید.

شامپوهای گیاهی آسارا که با فرمولاسیون متخصصین طب سنتی و بهره‌گیری از تجارب پزشکان و اساتید مجرب تهیه شده است، حاوی عصاره گیاهان دارویی و شفابخشی مانند حنا، رزماری، سدر، بابونه و کتیرا می‎باشد. این شامپوها شامل سه گانه مخصوص موهای چرب، خشک و موهای معمولی می‎باشد که به طور کلی از نظر خواص تقویت کننده یا پاک کنندگی تفاوتی با هم ندارند و فقط در مقدار نرم کنندگی با یکدیگر فرق می‌‎کنند. به طور مثال در شامپو مخصوص موهای چرب نرم کننده کمتری نسبت به دو شامپوی دیگر وجود دارد.

شامپوهای تقویت کننده و ضد ریزش مو گیاهی آسارا برای موهای چرب، خشک و معمولی

در نهایت باید بگوییم فواید حنای خالص برای مو بسیار زیاد است. حنا نه تنها موهای شما را تقویت می‎کند، بلکه برخلاف سایر رنگ‎های شیمیایی باعث رشد و سلامت مو می‎شود. اما با محبوبیت روزافزون آن، انواع ارزان و تقلبی پودر حنا با مواد شیمیایی مضر در بازار وجود دارد که رنگ‌های تیره‌تر و ماندگاری طولانی‌تری دارند. استفاده از حناهای تقلبی را توصیه نمی کنیم بنابراین، اگر قصد خرید پودر حنا را دارید سعی کنید از پودر طبیعی آن استفاده شود.

ترجمه: سارا رضایی

منابع:

floweraura

kamaayurveda

vedix

دیدگاهتان را بنویسید