علت و روش درمان ریزش موی سکه ای در کتاب قانون ابن سینا

درمان ریزش موی سکه ای شاید یکی از دشوارترین موارد برای درمان باشد اما به نظر ابن سینا اگر علت آن به درستی تشخیص داده شود، می توان بعد از مدتی یک درمان موفق داشت. در ادامه، این مطالب را از کتاب قانون 7 ابن سینا خواهیم آورد:

سلب مسئولیت:

این مطالب صرفا جهت افزایش سطح آگاهی علاقمندان و افراد فعال در حوزه درمان، بارگذاری میشود و مسئولیت هر گونه استفاده انفرادی و بدون نظر پزشک بر عهده خود شخص خواهد بود. مجموعه آسارا تحت هیچ شرایطی، هیچگونه مسئولیتی درباره برداشت های اشتباه و مصرف خودسرانه، نخواهد داشت!

فصل هفتم کتاب قانون

علت به وجود آمدن ریزش موی سکه ای از نظر ابوعلی سینا

داء الثعلب وداء الحيه

سابقاً برایت شرح دادم که بیماری داء الثعلب وداء الحيه (درد روباه) (در طب جدید به این بیماری ریزش موی سکه ای گفته میشود) به سبب ماده رطوبی زائد و سنگین که در پوست و رویشگاه مو تولید میشود رخ میدهد.

این رطوبات زائد، ریشه موها را همگی فاسد می کند و می خورد و نمی گذارد غذای ویژه مو که مناسب و سازگار با مو باشد به ریشه موها برسد؛ كه یک چنين حالتی به روباه هم دست میدهد از این رو این بیماری را درد روباه نامیده اند. در درد روباه موها میریزند اما به پوست آسیبی نمیرسد و پوسته نمی اندازد.

ریزش موی سکه ای پیشرفته

چیز دیگری هست که موها را میریزاند و همین کار درد روباه را می کند، لیکن به پوست نیز آسیب می رساند و پوست پوسته میاندازد؛ درست شبیه به پوسته انداختن مار گاهی ممکن است تا اندازه ای قسمتی از پوست برجسته تر از حالت طبیعی و برجستگی به مار شبیه باشد. از این رو این نوع دوم و بدتر را درد مار نامیده اند.

چرا این مواد ناسالم در زیر پوست به وجود می آیند؟

ماده بد جنسی که سبب تولید این دو بیماری میشود می تواند هر يک از مواد زیر باشد:

1- ماده خلط صفرایی فاسد به زیر پوست می خزد

2- ماده خلط سودایی فاسد است و خرابکاری از او است

3- شاید خلط بلغم به پوست آید و موها را بزداید.

4- امکان دارد خلط بدجنس مو برانداز خون فاسد باشد

چگونه بدانیم که این خرابکاری از کدام خلط است؟

ماساژ: جای مو ریزش کرده را به وسیله استره (تیغ) بتراشند و ماساژ دهند، بدین ترتیب، رنگ پوست، بعد از تراشیدن و ماساژ دادن از نوع خلط فاسد و خرابکار که او را به این روز نشانده است گزارش می دهد!

اگر جای مو ریخته را تراشیدی و ماساژ دادی و زود قرمز شد، دلیل بر آن است که زود خوب می شود؛ زیرا خون است که در این نزدیکیها است و در بالا آمدن به سوی پوست تأخیر نمی کند.

اگر دیر قرمز شد دلیل بر دیر خوب شدن آن است.

اصرار زیاد در ماساژ دادن خوب نیست زیرا ممکن است به زخم چرکین تبدیل شود و دیگر از رویش مو به کلی جلوگیری کند.

نکته مهم:

طبق نظر پزشکان حاذق طب سنتی علاوه بر درمان های داخلی استفاده از دو مورد دیگر هم برای رفع ریزش موی سکه ای بسیار مناسب میباشد:

1- روغن مالی با استفاده از روغن مناسب و تخصصی: طبق گزارش افراد مصرف کننده لوسیون روغنی آسارا نتایج بسیار خوبی در خصوص کمک به بهبود ریزش موی سکه ای از خود نشان داده است. برای مشاهده اطلاعات کامل آن روی نام محصول بزنید: روغن تخصصی تقویت رشد مو آسارا

2- شستشوی سر با شوینده مناسب در بهبود روند درمان موثر است بنابراین یک شامپوی گیاهی که نمره قبولی بسیار خوبی دریافت کرده است را به شما معرفی خواهیم کرد.

شامپوهای گیاهی آسارا حاوی عصاره باکیفیت 27 گیاه درمانی از جمله سدر، حنا، بابونه، کتیرا و رزماری میباشد که خود این عصاره ها نتایج بسیار خوبی در تحریک رشد مو دارند. بنابراین جزو بهترین انتخاب ها برای افرادی که قصد درمان ریزش موی سکه ای دارند محسوب می شود.

آیا میتونم شامپوهای آسارا رو آنلاین سفارش بدم؟

برای مشاهده خواص، قیمت و خرید شامپوهای آسارا روی عکس ذیل کلیک کنید

شامپوهای تقویت کننده و ضد ریزش مو گیاهی آسارا برای موهای چرب، خشک و معمولی

روال درمان ریزش موی سکه ای

علاج بهتر، آن است که قبل از هر چیز، آن خلط خرابکار (هر نوع خلطی که هست) از بدن پاکسازی شود و در مرحله دوم باید غذا را مراعات کنند و غذای راحت الهضم و مفید بخورند؛ که بدن آماده مقابله با بیماری شود.

قبل از ماساژ دادن و بعد از ماساژ دادن جای موهای ریخته شده حمام کنند مفید است.

پاکسازی بدن از خلط (که باید بر هر کاری مقدم باشد) باید بعد از تشخیص نوع ماده، بر حسب چگونگی ماده عمل شود. شاید داروی اسهالی، فی آور و شاید خونگیری لازم باشد باید سر را نیز پاکسازی لازم و ویژه کرد.

مایه پاکسازی سر

باید داروهای بوکردنی به بینی کشیدنی و در گلو گرداندنی (که در بحث از بیماریهای سر همگی به تفصیل ذکر شده اند) باشند.

بعد از پاکسازیهای لازم به علاج پوست بپرداز، آنچه از خلط بدکار را که در پوست کمین کرده بیرون آور که باید تحلیل برود. باید در این پاکسازی، شتاب به خرج داد تا پوست با خلط بدجنس خو نگیرد و خلط زیاد ریشه دوانیده، در وی اثر نکند.

ماده پاکسازی پوست (که خلط جا خوش کرده را بیرون میآورد) باید از داروهای تحلیل برنده خلط باشد و چندان تحلیل برنده نیرومندی نباشد که از گرمی بخشی زیاد خلط را خنك كند و بوست نیز بخکد و در آینده همن حک شدن پوست خود سبب ریزش مو شود؛ هر چند اول ممکن است درد روباه را از بین ببرد.

پس اگر دارویی را که در نظر داری استعمال کنی دیدی از آن بسیار گرمی بخشها ،است مثلا میخواهی جمع سداب کوهی را استعمال کنی که از آن داروهای بسیار خوب است باید بوسیله روغنهایی میانه در سردی و گرمی و بوسیله آب – که با آن مخلوط می کنی – شدت گرمی را تا اندازه لازم بایین بیاوری.

بهترین صمغ سداب کوهی در معالجه درد ریزش مو، آن است که تازه باشد. اگر به سال بر چیده شدن آن بگذرد و کهنه شود از تأثیرش بسیار میکاهد.

صمغ سداب کوهی تازه را به کار ببر، اما اندازه اش کم و داروهای مخلوط با آن زیاد باشد و بعد از مالیدن بر جای آسیب دیده به زودی آن را پاک کن.

باید دارو شل و آبکی باشد و گرنه به ژرفای پوست نفوذ نمی کند.

اما اگر دارو کهنه و ناتوان شده باشند باید بیشتر بر جای آسیب دیده دوام کند و در تأثیر گذاشتن بر زیر پوست کندرو است.

باید داروی لازم در این زمینه با داروی نیرو بخش به بدن و داروی محافظت سر همراه باشد که ماده خلط پلید و خرابکار به سر ترسند و سر بتواند آن را دفع کند و نپذیرد.

نباید داروی تقویتی که با داروی علاج ریزش مو همراه است گیرندگی زیاد داشته باشد؛ مبادا داروی علاجی را از ورود به جای لازم منع کند و نگذارد به سوراخهای ریز پوست داخل شود. بعد از آنکه از پاکسازی بدن و گداختن و از میان رفتن خلط بدجنس – که در پوست کمین کرده است – اطمینان حاصل کردی داروهایی را با داروی علاج بیماری به کار ببر که خون خوب و بخار لازم رشد مو را به سوی پوست جذب کنند.

باید کم و بیشی تأثیر دارو را به دقت ملاحظه کنی

اول کم و کم تأثیرتر را به کار ببر و اگر دیدی اثرش خوب و بی زبان است و بیمار میتواند بیشتر از آن را تحمل کند، دارو را قوی تر کن و بر مقدارش بیفزای اما اگر دیدی که بیمار را زحمت میدهد اندازه دارو را کم تر و کم تر و آمیزه اش را بیشتر کن.

بسیار مواظب باش که جای اسیب دیده زخمی و چرکین نشود و آماس نکند. بویژه این مواظبتها را در بدنهای نرم در مراحل عمر بیمار، در مرد با زن بودن بیمار باید به دقت ملاحظه کنی اگر احیاناً در انتهای معالجه جای آسیب دیده آماسید، یا قرحه کرد، پیه مناسب را بر آن بمال! مثلا پیه اردک، پیه مرغ خانگی و با مرهم نرم کننده استعمال کن!

اگر ورم فرونشست با قرحه تسکین یافت باز به معالجه برگرد و بر حسب تحمل بیمار، دارو به کار ببر و هر گاه دیدی که اثر دارو بیش از حد لازم و در واقع زیاد است تأثیرس را کاهش ده؛ اما دست از معالجه بر مدار تا خلط خرابکار از بین میرود و خون خوب به زیر پوست میاید.

اگر بعد از استعمال و در حین استعمال داروهای مو ریخته از اثر ماساز دادن کمتر از سابق (زمانی که دارو را استعمال نمیکردی) سرخ شد بدان که دارو ابر خوبی بخشیده است؛ اما اگر حالت همان بود و تغییری نکرد بدان که دارو اثر ندارد و باید از آن نیرومندتر را به کار برد.

اگر از ماساژ دادن با دست، پوست مو ریخته قرمز نشد، به وسیله پارچه ای زبر ماساژ ده و ماساژ فشار دهنده باشد به حدی که بیم پوسته بر کندن از پوست برود!

آنگاه بوسیله پیاز ماساژ ده!

اگر وسیله ماساژ دادن با پارچه زیر نیز قرمز نشد باید به وسیله تیغ شیار کرد و جای آسیب دیده را بدرد آورد و سیر بر آن مالید.

در پاکسازی پوست از خلط بدجنس سبب درد روباه (که شدید و بد باشد) به زالو حسباندن نیازداری، حجامت بگذار و جای مو ریخته را به حدی زیاد سوزن فرو کن و داروهای تند مزاج که تاول آورند و بعدا آنها را ذکر خواهیم کرد به کار ببر! و هر ناولی که سر بر آورد باید پاکسازی شود و آن را به وسیله دارو معالجه کنی که مو از آن سر برآرد.

توصیه ها

کسی که سرش به ریزش موی سکه ای مبتلا است کلاه نمدی بر سر گذارد و شب و روز آن را بر ندارد.

کلاه نمدی سبب عرق کردن سر می شود و در تحلیل بردن ماده بدجنس سبب ریزش موی سکه ای کمک میکند.

باید هر دوروز یا سه روز وسیله تیغ استره سر را بتراشند و تا موها سر بر آورد (موهای اطراف را بتراشند و نگذارند بلند شود)

قبل از دارو مالی باید سر سترده شود و چنانکه گفتیم بوسیله بارجه زیر یا پیاز و یا برگ ترب، خوب آن را ماساز دهند تا سرخ میشود و سوراخهای ریز پوست باز می شوند و آماده پذیرائی از دارو می گردند. شاید حمام رفتن تلافی ماساژ را در بیاورد. اگر جای مو ریخته به نوعی نبود که با تیغ بزنی دارو را شل و آبکی کن که به بیخ موها اثر کند.

پاکسازی و درمان های لازم برای ریزش موی سکه ای

در صورتی که خلط سبب ریزش موی سکه ای نباشد که گفتیم اگر خون بود باید وسیله خونگیری پاکسازی شود و اسهال دادن مورد نیاز باشد اگر تشخیص دادی که خلط خرابکار صفرایی است از داروهایی استفاده کن که در زیر می آید

آب از هلیله همراه کمی حریق و سس صغير

حب قوقايا، ايارج فيقرا (معجون تلخ مسهل) و معجون مسهل که از پیه هندوانه ابوجهل

سازند. معجون اخری در پاکسازی خلط بدجنس بلغمی نیز مفید است.

اگر خلط خرابکار خلط سودایی ،بود کمی خریق سیاه را با داروی مسهل مخلوط کن

اگر اسهال در پاکسازی صفرا لازم است داروی اسهالی ،سقمونیا، معجون مسهل حكيم روفس و لوغاذيا خوبند. معجون مسهل حکیم روفس و لوغاذیا برای راندن خلط سودایی نیز ویژگی دارند.

اکثراً بیمار مبتلا به ریزش موی سکه ای، از پاکسازی تنها شفا می یابد. انواع داروهای پاکساز را خوب میشناسی و سابقاً یاد گرفته ای

اگر خواستی داروی اسهالی سبک تر باشد معجون تلخ را با بیه تجویز کن که در ماه سه یا چهار بار بخورند.

اگر تنها یکبار پاکسازی کافی نبود بارها تکرار شود و در میان اسهالی تا اسهال دیگر فاصله انداز که بیمار استراحت کند.

اگر دیدی پوست سری که به درد ریزش موی سکه ای مبتلا است سرخ شده و رگهای پیشانی و گیجگاه سرخ دیده میشوند که نشان از پرخونی است – بعد از آنکه خونگیری عمومی را به عمل آوردی و دیدی که لازم است خون از بین رگها نیز بگیری بگیر! اما اگر دیدی که ناگزیر از گرفتن خون این رگها نیستی این رگها را مزن زیرا برای علاج ریزش موی سکه ای، به خون در آن اطراف نیاز مبرم هست.

روغن غار و روغن کرچک بهترین روغنهای علاج این حالتند که با داروهای علاجی مخلوط شوند.

قطران یا زفت اگر با مرهم های ساخته با موم مخلوط باشند بسیار خوب است و قطران از زفت بهتر است.

پیه خرس در این زمینه از هر بیهی بهتر است و بویژه اگر پیه کهنه باشد و با خردل و قطران

دارویی ترکیبی مالیدنی که برای درمان ریزش موی سکه ای بسیار تأثیر بخش است

شیر گیاه شیر سنگ صمغ سداب کوهی و روغن غار از هر يك دو مثقال، گوگرد زنده (خاموش نشده) و خریق سیاه و سفیدش هر کدام باشند فرقی نمیکند – هر يک يک مثقال. این داروها را در اندازه کافی موم درهم بسرش و مرهم شود و بر جای آسیب دیده بمال.

نسخه دیگر

بورك افریقایی دو جزء نشادر يك جزء هر دو را بسوزان و در سرکه بسیار تند بسای! اول جای آسیب دیده را ماساژ ده و بعدا به آرامی از این سرکه مخلوط با دارو بر آن بمال و بگذار تا خشک می شود و بعد از سه ساعت باز مالش را تکرار کرده و سه روز بر این علاج دوام کن! اگر تاول زد، می دانی که باید چه کار کنی.

نسخه دیگر

آلا کلنگ و خردل را به طور تساوی در روغن بیز تا به قوام غالیه در می آیند. اما این دارو بسیار قوی است باید با داروهایی قاطی باشد که تأثیرش را تا حد لازم کاهش دهد. از این دارو جای آسیب دیده ناول میزند

داروی ترکیبی دیگری که از آن داروی الاکلنگی نیز قوی تر است از قرار زیر است.

نسخه دیگر

سرکه بسیار تند و پرمایه يك جزء، روغن خوب گُل يك جزء. هر دو را درهم مخلوط کن و خوب به هم زن پارچه ای زیر را در آن خیس کن و بر جای مو ریخته بمال که اثر شگفت آور دارد.

این را نیز بدان که کودک خردسال تنها پرهیز دادنش کافی است و اگر جوان است و تازه به حد بلوغ رسیده و ریزش موی سکه ای گرفته است نیم درهم حب قوقایا و اگر ده ساله است دو دانگ از حب قوقایا برایش کافی است.

پیشنهاد مطالعه:

بررسی مهمترین عوامل و سریعترین روش درمان ریزش مو

علت و درمان ریزش مو بعد از کرونا

دیدگاهتان را بنویسید