چطور چربی پوست را کنترل کنیم؟

Skin oil control

اگر غدد چربی پوست بیش از حد چربی ترشح کنند باعث ایجاد پوست چرب می شوند. پس چربی زیاد روی پوست آمده و شکل براق روغنی به آن داده و به دلیل این که منافذ پوستی درشت هستند پوست زمخت به نظر میرسد. پوست چرب یکی از معضلاتی است که با هر بار مراقبت باز هم پدیدار میشود.

اگر فقط موهای چربی دارید پیشنهاد میکنم یک بار برای همیشه مقاله درمان کامل و اصولی موهای چرب را مطالعه کنید.

قبل از هر اقدامی ابتدا نوع پوست خود را مشخص کنید

برای این که بدانید که آیا پوست شما چرب است یا خیر به منطقه T صورت خود یعنی بین دو ابرو مراجعه نمایید با انگشت لمس کنید و ببینید که آیا چرب است؟ در صورتی که چرب باشد شما پوستی چرب دارید راه دیگر تشخیص آن وجود چربی و روغن بر روی پوست صورت یعنی بر روی پیشانی و بینی در هنگام برخاستن از خواب است. پوسته پوسته شدن پوست صورت

چربی صورت موجب مرگ زودهنگام سلولها و گرفته شدن منافذ تنفسی پوست میشود برای رهایی از پوسته شدن بهتر است روزانه دو بار به طور ملایم

صورت خود را با آب سرد بشویید تا روزنه ها باز گردند.

روال شستشو در طول روز

3 زمان ثابت را برای شستشوی صورت خود با محلولها و صابون های مناسب اختصاص دهید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که نیاز شما در روز برای شستشو کاهش مییابد استفاده از چند محصول هم زمان جهت شستشو نیز توصیه میشود.

کنترل عادتهای غذایی

غذای خود را کنترل نمایید غذاهای چرب و گرم موجب ازدیاد چربی صورت و پوست شما میشوند.

نکته ای که شاید دیگر جایی آنرا به شما نگویند مصرف روغن های ناسالم است. مایع و جامد هم ندارد! روغن باید منشا طبیعی داشته باشد. مثل زیتون، کنجد، روغن گاوی، روغن دمبه و ازین قبیل موارد. اما تا زمانی که چربی اضافی پوست به حالت عادی برگردد همینها را هم کمتر استفاده کنید.

روغن هایی که در بازار رایج هستند کم و زیاد هم ندارد در هر صورت برای بدن شما مضرند.

همچنین نوشیدن آب روند بهبود چرب پوستی را تسریع میبخشد. مهم نیست که چقدر مشغله دارید اما مراقبت دو دقیقه ای در روز میتواند تأثیر مفیدی بر کیفیت و لطافت پوست شما داشته باشد. پس با رعایت نکات ساده و کاربردی مذکور طراوت را به پوست خود هدیه کنید.

میزان چربی پوست در سنین مختلف

تغذیه، وراثت، مقدار هورمونهای بدن، بارداری، قرصهای ضد بارداری، مواد آرایشی صورت، آب و هوای گرم و مرطوب

به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بلوغ پوست چرب در نوجوانان زیاد دیده میشود.

اما در هر سن دیگری هم میتواند رخ دهد. به طور کلی با افزایش سن، پوست خشکتر میشود. ترشح چربی پوست در طی دوران نوجوانی زیاد شده و با افزایش سن کاهش می یابد.

در طی بارداری و یائسگی نیز به دلیل عدم تعادل هورمونی فعالیت غدد چربی پوست افزایش یافته و چربی بیشتری ترشح می کنند.

بیشتر افراد دارای پوست مختلط هستند یعنی در شرایط خاصی پوستشان چرب و در بعضی شرایط خشک یا نرمال است.

راه های بهبود چربی پوست

دو تا سه بار در روز صورت خود را با آب و صابون ملایم بشویید. پوست خود را تمیز نگه دارید ولی خیلی آن را نسابید و با آرامش شستشو را انجام دهید.

همچنین اگر زیاد آن را بشویید یا از صابون های قوی استفاده کنید پوست صورتتان حساس شده و حتی چربی بیشتری تولید میکند.

از مواد آرایشی و کرمهای فاقد چربی (کرم مرطوب کننده نه چرب) استفاده نمایید. کرم مرطوب کننده آسارا بسیار برایتان مناسب خواهد بود. در این محصول از چربی های سنگین مثل پارافین و وازلین استفاده نشده و از عصاره جوانه گندم بهره برده است. این محصول مناسب پوست های چرب میباشد.

کرم آبرسان آسارا با عصاره جوانه گندم رطوبت رسان قوی و جوان کننده پوست

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار میگیرید مراقب باشید. اگرچه به نظر میرسد نور آفتاب پوست را خشک میکند ولی گرمای زیاد تولید چربی پوست را افزایش میدهد.

از ویتامین ها کمک بگیرید. تحت نظر پزشک از مکمل ویتامین ب کمپلکس ویتامین A ویتامین روی و ویتامین E استفاده نمایید. همچنین میتوانید از مولتی ویتامین استفاده کنید.

دو بار در هفته پوست صورت خود را بخور دهید

این کار مقدار تولید چربی پوست را تنظیم میکند برای بخور دادن یک ظرف پر از آب جوش را روی میز یا زمین قرار دهید و یک حوله روی سرتان بیندازید سر خود را مدت ۱۰ دقیقه روی ظرف بگیرید فقط مواظب باشید نسوزید و صورتتان خیلی نزدیک ظرف نباشد.

بعد از بخور دادن، کمی آب سرد به صورت بپاشید.

ورزش کردن با ایجاد تعریق باعث پاکسازی منافذ پوستی شما میشود

ورزش منظم روزانه مقدار ترشح چربی صورت را کاهش میدهد. صورت و بازوهایتان را هر چند بار که میتوانید در طول روز با آب سرد بشویید.

هر شب قبل از رفتن به رختخواب هم حتماً باید صورت را بشویید. این کار منافذ پوست را هم تنگ میکند. اگر منافذ باز پوست دارید حتما این مقاله را مطالعه کنید: روش صحیح جمع کردن منافذ باز پوست

مصرف پروتئین را افزایش ولی مصرف مواد شیرین نمک و مایعات را کاهش دهید.

منابع غنی پروتئین عبارت اند از: تخم مرغ ،لبنیات، گوشتها و حبوبات. سبزیهای سبزرنگ و میوه های تازه را زیاد مصرف کنید، حتی کمبود ناچیز ویتامین B2 میتواند باعث ایجاد پوست چرب گردد. مخمر (مثل ماءالشعیر جوانه گندم و گوشتها دارای ویتامین B و B2 هستند. سایر منابع ویتامین B2 عبارت اند از نان غلات سبوس دار، حبوبات أجيل، شیر، ماست و تخم مرغ.

غذاهای چرب سرخ شده و پر ادویه را مصرف نکنید از مصرف روغن های نباتی مایع و جامد خودداری نمایید.

هنگام پخت غذاها از روغن خیلی کم استفاده کنید.

نوشابه های گازدار، شیرینیها، شکلات و تنقلات را مصرف نکنید.

سیگار نکشید سیگار باعث بزرگ شدن منافذ پوستی میشود (سوراخهای پوست درشت میشوند و در کل به سلامت پوست آسیب میرساند)

ماساژ مرتب پوست، جریان خون را بهبود میبخشد و پوست را جوان میکند.

به مقدار کافی بخوابید و استراحت کنید زیرا ترمیم سلولهای پوستی در حالت استراحت و خواب به نحو مطلوبی صورت می گیرد.

چند ماسک گیاهی برای تنظیم چربی پوست

ده گرم ریشه گیاه پنج انگشت را در نیم لیتر آب به مدت نیم ساعت، جوشانده و صبح و شب بر روی پوست صورت و گردن بمالید.

گریپ فروت

پارچه تمیزی را با آب گریپ فروت مخلوط نموده و روی پوست خود بگذارید.

شقایق

15 گرم شقایق را در نیم لیتر آب جوشانده سپس آن را صاف کرده و پس از سرد شدن از آن به عنوان لوسیونی جهت حفظ و اصلاح پوست های چرب بهره بگیرید.

برگ تمشک

برای درمان پوست های چرب میتوان 20 تا 25 گرم برگ تمشک وحشی را به مدت ده دقیقه بجوشانید. این جوشانده را صبح و شب به صورت لوسیون

روی پوست صورت بمالید.

گوجه فرنگی و کرفس

مخلوطی از آب گوجه فرنگی و کرفس برای از بین بردن چربی بیش از حد پوست بسیار مؤثر است. دقت کنید از آنجایی که گوجه خاصیت اسیدی دارد نباید مستمر و در تایم های طولانی روی پوست، نگه داشته شود.

مریم گلی

۲۰ گرم مریم گلی را در نیم لیتر آب به مدت ده دقیقه جوشانده و صاف کرده و به صورت خود بمالید. میتوانید از مخلوط مریم گلی و شقایق استفاده نمایید.

علف چای هوفاریقون

خاصیت ضدعفونی و قابض کنندگی علف چای هوفاریقون برای نگهداری از پوست های چرب به کار میرود. این نوع پوستها در واقع به پاک کردن خاصی نیاز دارند تا منافذ باز و ناپاکیهایی که در آن مانده است را به کلی از بین ببرند. برای این کار 15 گرم از سرشاخه های گلدار را در 1 لیتر آب جوشانده و از آن استفاده کنید.

اسکراب برنج

اگر پوست شما چرب است از مخلوط آب و پودر دانه های برنج استفاده کنید: صورت خود را شسته و خشک نموده و آن را با حرکت دایره ای ماساژ

داده و سپس بشویید.

ممکن است این مطالب هم برایتان مفید باشد:

موثرترین و ساده ترین روش پاکسازی موهای چرب 

حنا برای رفع چربی مو و کنترل ریزش مو بسیار موثر است

کدام شامپو برای موهای چرب بهتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید